Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - Atatürk Eğitim Fakültesi - Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
2014 - Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık EGT1008 Türk Eğitim Tarihi Zorunlu 2 3,00 2 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

İslamiyet öncesinden günümüze kadar Türk Eğitiminin düşünürleri, eğitim kurumları, öğretmen yetiştirme, eğitim mekanları ile ilgili bilgi birikiminin ortaya çıkarılarak tartışılması.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Türk eğitim tarihinin, eğitim olgusu açısından önemi. Cumhuriyetten önceki eğitim durumu ve öğretmen yetiştiren kurumlar. Türk Eğitim Devrimi 1: Devrimin tarihsel arka planı, felsefî, düşünsel ve politik temelleri. Türk Eğitim Devrimi 2: Tevhid-i Tedrisat Kanunu: tarihsel temelleri, kapsamı, uygulanışı ve önemi; Türk eğitim sisteminde laikleşme.Türk Eğitim Devrimi 3: Karma eğitim ve kızların eğitimi, Yazı Devrimi, millet mektepleri, halk evleri. Türkiye Cumhuriyeti eğitim sisteminin dayandığı temel ilkeler. Köy Enstitüleri, Eğitim Enstitüleri ve Yüksek Öğretmen Okulları. Üniversiteler ve öğretmen yetiştirme. Yakın dönem Türk eğitim alanındaki gelişmeler.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Anlatım, tartışma, sunum, rapor hazırlama, film ve video izleme

Staj Durumu

Yok

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Yahya Akyüz, Türk Eğitim Tarihi Osman Ergin, Türk Maarif Tarihi I-II-III. Cilt

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • Türklerin Müslüman Olmadan Önceki Dönemlerde, Müslüman olduktan sonraki dönemlerde, Selçuklular döneminde ve Osmanlı Dönemindeki eğitimin Temel Özelliklerini
  • Eğitimde yenileşme hareketlerini anlayabilme
  • Tanzimat dönemi, I. ve II. Meşrutiyet ve Kurtuluş Savaşı dönemindeki eğitimin temel özelliklerini kavrayabilme.
  • Türkiye Cumhuriyeti eğitiminin temel özelliklerini değerlendirebilme
  • Eğitim tarihi ve geçmişi ile geleceği arasındaki ilişkileri anlayabilme.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Türk Eğitim tarihi ile ilgili tarihsel kaynakların değerlendirilmesi
2 Osmanlının eğitim ve bilime duyduğu ilgi
3 Osmanlıda Ulema sınıfının kuruluşu
4 Osmanlıda eğitim kurumları
5 Enderun
6 Medresinin kuruluşu
7 İlk medreseler
8 Çalışma haftası
9 Ara sınav
10 Sahn-ı Seman ve Süleymaniye Medreseleri
11 Medreselerin eğitim dönemleri
12 medreselerde okutulan dersler ve kitaplar
13 Huzur dersi
14 Osmanlı eğitim sisteminin maliyesi
15 Ünlü bilim insanları
16 çalışma haftası
17 Final

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 5 10 50
Proje ve Hazırlığı 1 5 5
Arasınav ve Hazırlığı 1 10 10
Final ve Hazırlığı 1 10 10

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5