Müfredat Adı | Ders Kodu | Ders Adı | Ders Türü | Dönem | AKTS | Teorik | Uygulama |
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık - Lisans | EGT306 | Türk Eğitim Tarihi | Zorunlu | 2 | 3,00 | 2 | 0 |
Müfredat Adı | Ders Kodu | Ders Adı | Ders Türü | Dönem | AKTS | Teorik | Uygulama |
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık - Lisans | EGT306 | Türk Eğitim Tarihi | Zorunlu | 2 | 3,00 | 2 | 0 |
İslamiyet öncesinden günümüze kadar Türk Eğitiminin düşünürleri, eğitim kurumları, öğretmen yetiştirilme, eğitim mekanları ile ilgili bilgi birikiminin ortaya çıkarılarak tartışılması.
-
Türk eğitim tarihinin, eğitim olgusu açısından önemi. Cumhuriyetten önceki eğitim durumu ve öğretmen yetiştiren kurumlar. Türk Eğitim Devrimi 1: Devrimin tarihsel arka planı, felsefî, düşünsel ve politik temelleri. Türk Eğitim Devrimi 2: Tevhid-i Tedrisat Kanunu: tarihsel temelleri, kapsamı, uygulanışı ve önemi; Türk eğitim sisteminde laikleşme.Türk Eğitim Devrimi 3: Karma eğitim ve kızların eğitimi, Yazı Devrimi, millet mektepleri, halk evleri. Türkiye Cumhuriyeti eğitim sisteminin dayandığı temel ilkeler. Köy Enstitüleri, Eğitim Enstitüleri ve Yüksek Öğretmen Okulları. Üniversiteler ve öğretmen yetiştirme. Yakın dönem Türk eğitim alanındaki gelişmeler.
Anlatım, tartışma, sunum, rapor hazırlama, film ve video izleme
Yok
Türkçe
1.Osman Ergin;Türk Maarif Tarihi 2.Yahya Akyüz; Türk Eğitim Tarihi 3..İrfan Erdoğan;Millî Eğitime Dair 4..Hasan Ali Koçer;Türkiye’de Modern Eğitimin Doğuşu 5.Sevim Tekeli ve Arkadaşları;Bilim Tarihine Giriş 6.Hüseyin Gazi Topdemir ve Arkadaşları;Türk Düşünce Tarihi 7.İbrahim Kafesoğlu;Türk Millî Kültürü 8.Mümtaz Turhan;Kültür Değişmeleri 9.Erol Güngör;Tarihte Türkler 10.Erol Güngör;Kültür Değişmesi ve Milliyetçilik 11.İbn Haldun;Mukaddime
-
Hafta | Teorik |
---|---|
1 | a.Giriş; Türk Eğitim Dersini Almanın Hedefleri, Amaçları (neden ve niçinleri); b.Türk Eğitim Tarihi Dersinden Yeterince (âzâmi) Yararlanabilmek İçin Takip Edilecek Yöntemler; c.Türk Kelimesinin Etimolojisi ve Kavram Olarak Anlamı; d.Tarih Kelimesinin Etimolojisi ve Kavram Olarak Anlamı; e.Eğitim Kelimesinin Etimolojisi ve Kavram Olarak Anlamı; |
2 | a.Kişilik Tanımları ve Kişiliğin Oluşumuna Etki Eden Öğeler; b.Tarih Bilgisi, Millî Tarih Bilgisi ve Millî Tarih Bilinci, Eğitim Tarihi ve Kişilik İlişkisi c.Türk Eğitim Tarihi ve Psikolojik Danışmana ve Danışmanlığa Katkısı; |
3 | a.Türk Eğitim Tarihi Ne Zaman Başlar ve Kaç Dönemde İncelenebilir? İslâm Öncesi Orta Asya Türkleri;İslam Sonrası İç Asya Müslüman Türkleri;Ön Asya Müslüman Türkleri;Batılılaşma Öncesi Osmanlı Eğitim Sistemi;Batılılaşma Sürecinde Türk Eğitimi;Cumhuriyet Dönemi Eğitimi b. Hun Türklerinde Eğitim; c. Göktürklerde Eğitim; d.Uygur Türklerinde Eğitim |
4 | a.İç Asya Müslüman Türkleri (Karahanlı’larda) inde Eğitim b.Farabi c. İbn Sina d.Balasagunlu Yusuf e.Kaşgarlı Mahmut f. Ahmet Yesevî g. Edip Ahmet Yüknekî |
5 | a.Selçuklularda Eğitim b.Nizamiye Medreseleri ve Gazzali c. Hacı Bektaş Veli Ahilik ve Eğitim Anlayışı d. Mevlânâ ve Eğitim Anlayışı (Tüme varım Yöntemi ve Eğitimde Uygulaması)e.Tapduk Emre; Yunus Emre ve Eğitim Anlayışı f.Nasrettin Hoca ve Eğitim Anlayışı (Davranışçılık ve Nasrettin Hoca) |
6 | a.Osmanlı Devletinin Kuruluşu ve Şeyh Edebali’nin Eğitim Anlayışı; b.Osmanlı Devletindeki İlk Medrese ve Dursun Fakih |
7 | a.Fatih Medreseleri ve Enderun Mektebi b. Süleymaniye Medreseleri |
8 | Ara sınav |
9 | a.Batılılaşma ve Osmanlı b.Lale Devrinden Üçüncü Selim’e Kadar Olan Dönemim Zihniyet Açısından Psikolojik Değerlendirmesi |
10 | Üçüncü Selim Dönemi ve Eğitim Açısından Tahlili |
11 | a.İkinci Mahmut Devri b.Tanzimat Dönemi c. İkinci Abdülhamit Dönemi ve Sonrası |
12 | a.Cumhuriyet Dönemi ve Eğitim Felsefesi b. Tevhid-i Tedrisat Kanunu ve Amacı c.Cumhuriyet Dönemi Eğitiminde Genel Hedefler |
13 | Cumhuriyet Dönemi Eğitim Kurumları (1923’ten günümüze) |
14 | Cumhuriyet Dönemi Yabancı Okullar |
15 | Cumhuriyet Dönemi Azınlık Okullar |
16 | Ders çalışma haftası |
17 | Final |
Değerlendirme | Değer |
---|---|
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Değer |
Final Sınavı | 100 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma | 2 | 7 | 14 |
Arasınav ve Hazırlığı | 2 | 7 | 14 |
Final ve Hazırlığı | 2 | 7 | 14 |
ÖÇ1 | |||||||||||||||||||
ÖÇ2 | |||||||||||||||||||
ÖÇ3 | |||||||||||||||||||
ÖÇ4 | |||||||||||||||||||
ÖÇ5 | |||||||||||||||||||
ÖÇ6 | |||||||||||||||||||
ÖÇ7 | |||||||||||||||||||
ÖÇ8 |