Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi - Tarih

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
2022 - Tarih - Lisans TAR3062 Türk Eğitim Tarihi Seçmeli 6 3,00 2 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Türk eğitim tarihi sürecinde modern eğitime geçişin evreleri, bu süreçte yapılan uygulamalar, açılan okullar ve bu okulların açılış ve işleyişinde öncü rolü oynayan eğitimci şahsiyetler, modern eğitimin Türkiye'ye katkılarının verilmesi.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Klasik dönemde Osmanlı eğitimi, Eğitimde modernleşme sürecinin başlaması, III. Selim döneminde eğitim faaliyetleri, Mühendishane-i Bahri-i Hümayun, Mühendishane-i Berri-i Hümayun, II. Mahmut dönemi eğitim faaliyetleri, Mekteb-i Ulum-ı Edebiyye, İlköğretim Mecburiyeti, Mekteb-i Tıbbiye, Mekteb-i Harbiye, Tanzimatçı devlet adamlarının modern eğitim hakkındaki düşünceleri, uygulanan eğitim yöntemleri, Eğitimde modernleşme çerçevesinde merkezileşme çabaları, Maarif Nezareti'nin kuruluşu, Mekteb-i Sultani ve Türk eğitim tarihi açısından önemi, Maarif-i Umumiye nizamnamesi sonrası İptidai ve Rüşdiye mektepleri.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Öğretim üyesi, haftalık programa paralel olarak, dersini sunar, öğrenciler kendilerine daha önce tevdi edilen kitap ve makalelerden ders ile ilgili merak ettikleri, anlayamadıkları hususları sorarlar ve bu suallere cevaplar verilir.

Staj Durumu

Yok

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Yahya Akyüz, Türk Eğitim Tarihi, İstanbul 2010, Osman Nuri Ergin, Türk Maarif Tarihi, İstanbul 1977. Hasan Ali Koçer, Türkiye'de Modern Eğitimin Doğuşu, Ankara 1991. Yasemin Tümer Erdem, II. Meşrutiyet'ten Cumhuriyet'e Kızların Eğitimi, Ankara 2013.

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • Mezunlar, bu alana/disipline ilişkin yeterli bilgiye sahip olur, bunları kavrarlar.(PÇ:1)
  • Mezunlar, bilgiyi kullanabilir ve mukayeseli çalışmalar yapabilirler.(PÇ:8)
  • Mezunlar, meslekî etik sorumluluk anlayışı kazanırlar (PÇ:13)
  • Mezunlar, bu disiplinden kazandıklarını profesyonel olarak eğitim-öğretim kuruluşlarında öğretebilirler. (PÇ 2)

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Eğitim tarihi ile ilgili kaynakların değerlendirilmesi
2 Klasik dönemde Osmanlı eğitimi, Osmanlı Medreseleri ve Saray okulları
3 Eğitimde modernleşme sürecinin başlaması,
4 III. Selim döneminde eğitim faaliyetleri, Mühendishane-i Bahri-i Hümayun, Mühendishane-i Berri-i Hümayun,
5 II. Mahmut dönemi eğitim faaliyetleri, Mekteb-i Ulum-ı Edebiyye, İlköğretim Mecburiyeti, Mekteb-i Tıbbiye, Mekteb-i Harbiye,
6 Tanzimatçı devlet adamlarının modern eğitim hakkındaki düşünceleri, uygulanan eğitim yöntemleri,
7 Eğitimde modernleşme çerçevesinde merkezileşme çabaları, Maarif Nezareti'nin kuruluşu ve Maarif-i Umumiye Nizamnamesi
8 Ara Sınav Haftası
9 Maarif-i Umumiye nizamnamesi sonrası ilköğretim
10 Maarif-i Umumiye nizamnamesi sonrası ortaöğretim
11 Mekteb-i Sultani ve Türk eğitim tarihi açısından önemi,
12 Maarif-i Umumiye nizamnamesi sonrası öğretmen yetiştirme
13 Meslek okulları
14 Darülfünun ve yüksek öğretim
15 Osmanlılarda Kızların Eğitimi
16 Ders Çalışma Haftası
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 30 1 30
Arasınav ve Hazırlığı 20 1 20
Final ve Hazırlığı 20 1 20

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5