Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - Atatürk Eğitim Fakültesi - Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
2022 - Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği - Lisans TD3006 Türk Halk Edebiyatı IV Zorunlu 6 3,00 2 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Dini-Tasavvufi Türk Halk Edebiyatı’nın kapsamı, Türk şiir geleneği içindeki yeri, tarihsel gelişimi, kaynakları, felsefesi, ürünleri ve temsilcilerini öğretmek, öğretmen adaylarına Dini-Tasavvufi Türk Halk Edebiyatı geleneği ile ürünleri bilgisi ve deneyimi kazandırmak.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Dinî-Tasavvufi Türk Halk Edebiyatı; tasavvufun tanımı, tarihi, kaynakları, felsefesi ve içeriği, kavramları, edebî dilde geliştirdikleri metaforlar hakkında bilgiler; Türk edebiyatının tarihî seyri içinde bu sahada yazılan edebî türler ve şekiller; 12. yüzyıldan itibaren yetişen ilk Türk mutasavvıfları, Ahmed Yesevi ve etkileri, Hacı Bektaş-ı Veli ve etkileri; şair ve ediplerin hayatı ve eserlerinin incelenmesi, eserlerinden örnek metinlerin tahlili.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Anlatma, soru-cevap, tartışma

Staj Durumu

Yok

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

M. Öcal Oğuz (ed.), Türk Halk Edebiyatı El Kitabı, Grafiker Yayınları, Ankara 2019; Pertev Naili Boratav, 100 Soruda Türk Halk Edebiyatı, Gerçek Yayınevi İstanbul 1988; M. Fuad Köprülü, Türk Edebiyatı Tarihi, Ötüken Neşriyat, İstanbul 1981; M. Fuad Köprülü, Edebiyat Araştırmaları, Ötüken Neşriyat, İstanbul 1986; Ahmet Talat Onay, Halk Şiirlerinin Şekil ve Nev’i, Akçağ Yayınları, Ankara 1996; M. Fuad Köprülü, Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar, Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, Ankara 1976; Erman Artun, Dini-Tasavvufi Halk Edebiyatı Edebiyat Tarihi/Metinleri, Karahan Kitabevi, Adana 2011; Abdülbaki Gölpınarlı, 100 Soruda Tasavvuf, Gerçek Yayınevi, İstanbul 1985.

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • Öğrenci, alana ilişkin temel ve genel bilgi sahibi olur (PÇ:1).
  • Öğrenci, bu disiplini/disiplin kısmını profesyonel olarak eğitim-öğretim kuruluşlarında öğretebilir (PÇ:2).
  • Öğrenci, Türk dili ve edebiyatının zaman ve mekân içindeki farklı görünüşlerinden haberdar olur, onlar hakkında yorum yapabilir, tahlil edebilir (PÇ:5).
  • Öğrenci, bilgiyi kullanabilir/uygulayabilir. Dönem içi ve dönem öncesiyle mukayeseli çalışmalar yapabilir (PÇ:8).
  • Öğrenci, analiz yapabilir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 İslam öncesi Türk inanç sistemi ve Türklerde İslamlaşma
2 Tasavvuf (Terim, tanım, tarih, kaynaklar, felsefe ve kapsam)
3 Tekke ve Tekke-Tasavvuf Edebiyatı
4 Tekke-Tasavvuf Edebiyatı'nın Mensur Ürünleri
5 Tekke-Tasavvuf Edebiyatı'nın Manzum Ürünleri
6 Tekke-Tasavvuf Edebiyatı'nın Manzum Ürünleri
7 Ders Çalışma Haftası
8 Ara Sınav Haftası
9 Ahmet Yesevi ve Divan-ı Hikmet
10 Yunus Emre ve Eserleri
11 Yunus Emre ve Eserleri
12 Kaygusuz Abdal ve Eserleri
13 Kul Himmet
14 Kul Nesimi
15 Teslim Abdal
16 Âşık Ruhsati
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 1 10 10
Proje ve Hazırlığı 0 0 0
Ödev ve Hazırlığı 0 0 0
Laboratuvar ve Hazırlığı 0 0 0
Atölye ve Hazırlığı 0 0 0
Sunum ve Hazırlığı 0 0 0
Seminer ve Hazırlığı 0 0 0
Demo ve Hazırlığı 0 0 0
Araştırma ve Hazırlığı 0 0 0
Rapor ve Hazırlığı 0 0 0
Arasınav ve Hazırlığı 2 10 20
Kısa Sınav ve Hazırlığı 0 0 0
Final ve Hazırlığı 2 20 40
Teorik Ders Saati 0 0 0
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5