Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi - Türk Dili ve Edebiyatı

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
2022 - Türk Dili ve Edebiyatı - Lisans TDE3005 Türk Halk Edebiyatı Tarihi Zorunlu 5 4,00 3 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Edebiyat tarihinin kapsamını ve Türk halk edebiyatının buradaki yeri ve önemini kavramak.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Bir Türk edebiyatı tarihi yazmak mümkün müdür, Türk halk edebiyatı metinlerinin ve temsilcilerinin edebiyat tarihi içindeki yeri ve önemi nedir...gibi sorular tartışılacaktır.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Anlatım/sunum, soru-cevap, tartışma

Staj Durumu

Yok

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Köprülü, Fuat; Edebiyat Araştırmaları, TTK. Yay., Ankara 1999, 472s. Köprülü, Fuat; Türk Edebiyatı Tarihi, Akçağ Yay., ? 2009, 446s. Lanson, G.; İlimlerde Usul Edebiyat Tarihi, Remzi Kitabevi, İstanbul 1937, 48s.

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • Öğrenci 13. yüzyıldan günümüze halk edebiyatının önemli kişilerini öğrenir.
  • Halk edebiyatının dönemlere göre özelliklerindeki değişimleri kavrar, karşılaştırma yapar.
  • Öğrenci halk edebiyatının temel kaynaklarını öğrenir.
  • Halk edebiyatının genel özelliklerini kavrar, eğitim kurumlarında öğretebilir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Edebiyat Tarihi nedir, bir Türk halk edebiyatı tarihi yazmak mümkün müdür, soruları üzerinde tartışılacaktır.
2 Edebiyat tarihçisi ile edebî tenkitçi arasındaki farklar ve benzerlikler üzerinde durulacaktır.
3 Türk Edebiyat Tarihleri kronolojik olarak tanıtılacak ve edebiyat tarihçiliğinde halk edebiyatının yeri ve önemi üzerinde durulacaktır.
4 Şifahi edebiyat ile bilinen ilk yazılı kaynaklar(Divânü Lügâti’t-Türk, Kutadgu Bilig- Ataâbetü’l-Hakâyık) halk edebiyatı (folklor) açısından ele alınacaktır.
5 13. yy.da Tasavvuf cereyanı, tarikatlar ve ilk Türk tarikatinin kurucusu Ahmed Yesevî’nin hayatı, eserleri.
6 Mevlânâ Celâleddîn Rûmî, Nasreddin Hoca ve Yunus Emre’nin hayatı, tesirleri.
7 XIV. yy.da Anadolu’da Destânî Türk Edebiyatı ve Dede Korkut Kitabı
8 Ara Sınav Haftası
9 XV. yy.da Süleyman Çelebi ve Mevlidîn Türk Halk edebiyatındaki yeri ve önemi.
10 XVI. yy.da Âşık Tarzı Türk şiiri ve saz şâirleri.
11 XVII. yy.da önemli saz şâirleri.
12 XVII. yy.da Karacaoğlan’ın bilinen hayatı ve Türk halk edebiyatı açısından önemi.
13 XVIII. yy.da Âşık Ömer-Gevherî ve Türk halk şiiri.
14 XIX. Ayy.da Bayburdlu Zihnî, Erzurumlu Emrah, Dertlî ve Dadaloğlu’nun hayatı ile şiirlerinden örnekler.
15 XX. ve XXI. yy.da halk edebiyatı çalışmaları ve halk edebiyatının önemi.
16 Ders Çalışma Haftası
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 14 4 56
Arasınav ve Hazırlığı 1 14 14
Final ve Hazırlığı 1 28 28

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi