Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - Fen Fakültesi - Fizik

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
2022 - Fizik - Lisans %30 TDE3102 Türk Halk Hikayeleri Zorunlu 5 4,00 2 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Öğrenciye, halk hikayelerini konu ve biçim özellikleri, anlatıcı, anlatım, anlatım ortamları ve işlevleri bakımlarından öğretmek; Türk edebiyatındaki destandan halk hikayesine, meddah hikayelerinden de romana geçiş sürecini kavratmak.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Türk Halk Hikâyeleri

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Anlatma, Tartışma, Soru-cevap, tanımlama

Staj Durumu

Yok

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Fuat KÖPRÜLÜ, Kayıkçı Kul Mustafa ve Genç Osman Hikâyesi, İstanbul 1930. Pertev Naili Boratav, Halk Hikâyeleri ve Halk Hikâyeciliği, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, Ankara 1946. Muhan BALİ, Ercişli Emrah ile Selvi Han Hikâyesi, Ankara, 1973. Fikret TÜRKMEN, Âşık Garip Hikâyesi Üzerine Karşılaştırmalı Bir Araştırma, Ankara, 1974. Ali Berat Alptekin, Halk Hikâyelerinin Motif Yapısı, Akçağ Yayınları, Ankara 2009.

Dersin Web Sayfası

yok

Öğrenme Çıktıları

  • Öğrenci, geleneksel edebiyat türlerinden birisi olan hikâyenin yöntem ve teknikleri hakkında bilgi sahibi olur (PÇ: 1).
  • Öğrenci, günümüzde yaşayan halk hikâyeciliğinin öneminden bahsedebilir ve konuya ilişkin çalışmalarda bulunabilir (PÇ: 7).
  • Öğrenci, halk hikâyelerini biçim ve içerik yönünden inceleyebilir (PÇ: 12).
  • Öğrenci, bu disiplini/disiplin kısmını profesyonel olarak eğitim-öğretim kuruluşlarında öğretebilir (PÇ: 2).
  • Öğrenci, hikâye geleneğini, anlatıldığı sosyo-kültürel çevre bağlamında ele alır. (PÇ: 8).

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Halk hikayesinin tanımı, kaynakları, tür ve biçim özellikleri
2 Halk hikayesinin diğer anlatı türleriyle ilişkisi
3 Halk Hikâyelerinin Anlatıcısı, Anlatımı ve Anlatım Ortamları
4 Halk Hikayelerinin Konuları
5 Meddah Hikayeleri, Realist Halk Hikayeleri
6 Halk Hikâyeleri Üzerinde Yapılan Çalışmalar
7 Halk Hikayesi İnceleme Yöntemleri@ Tarihî-Coğrafî Fin Yöntemi
8 Ara Sınav Haftası
9 Yapısalcı Halkbilim Yöntemleri
10 Bağlam Merkezli Halkbilim Kuramları@ Sözlü Kompozisyon Teorisi
11 Göstergebilimsel Çözümleme Metodu
12 Destandan Halk Hikayesine Geçiş@ Dede Korkut Hikayeleri
13 Metin İncelemeleri@ Köroğlu
14 Metin İncelemeleri@ Tahir ile Zöhre
15 Metin İncelemeleri@ Kerem ile Aslı
16 Ders Çalışma Haftası
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 7 5 35
Arasınav ve Hazırlığı 7 5 35
Final ve Hazırlığı 7 6 42

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi