Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - Fen-Edebiyat Fakültesi - Türk Dili ve Edebiyatı

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
2020-Türk Dili ve Edebiyatı-Şehir Ünv-2.sınıf TDE4007 Türk Tenkit Tarihi Zorunlu 7 5,00 3 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Tarihî gelişimi içinde Türk dili ve edebiyatı üzerindeki değerlendirmeleri incelemektir.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Türk Edebiyatında tenkit metinlerini dönemler halinde incelemek.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Anlatım/sunum, soru-cevap, tartışma.

Staj Durumu

Staj yoktur.

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Ahmet Hamdi Tanpınar, XIX. Asır Türk Edebiyat Tarihi, İstanbul, 2006 Bilge Ercilasun, Servet-i Fünun'da Edebî Tenkit, Ankara, 2004, II. Meşrutiyet Devrinde Tenkit: Türkçü Tenkit İnci Enginün, Cumhuriyet Devri Türk Edebiyatı, İstanbul, 2005 İnci Enginün, Yeni Türk Edebiyatı -Tanzimat'tan Cumhuriyet'e, İstanbul, 2006 Kaya Bilgegil, Harabat Karşısında Namık Kemal, 1972

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • Analiz yapma yeteneği kazanma.
  • Eleştirel düşünceyi yapıcı bir şekilde ifade etme, öncelik kullanma ve kendi görüşünü ortaya koyma becerisi kazanma.
  • Öğrenci bu alana ilişkin yeterli bilgiye sahip olur ve mezun olunca bilgisini profesyonel olarak eğitim-öğretim kuruluşlarında öğretebilir.
  • Öğrenci, Yeni Türk edebiyatının (1859-2000 yılları arası) başlıca gelişme safhalarını bir bütün hâlinde gözden geçirme fırsatı bulur. Dönemlerin birbirine etkisini, birbirinden ayrılma yönlerini iyice kavrar.
  • Öğrencinin yazılı-sözlü metinleri anlama, değerlendirme kabiliyeti gelişir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Tenkit terimi, Tenkitin çeşitleri, Batı'da gelişmesi
2 Divan edebiyatında tenkit, Tanzimat'la başlayan edebî tenkit anlayışı, Şinasi'de tenkit.
3 Ziya Paşa'da tenkit
4 Namık Kemal'de tenkit
5 Ahmet Midhat Efendi'de tenkit, Mizancı Murat'ta tenkit
6 Recaizade Mahmut Ekrem'de tenkit
7 Recaizade Mahmut Ekrem'de tenkit
8 Ara Sınav Haftası
9 Abdülhak Hâmid'de tenkit
10 Beşir Fuat'ta tenkit, Hayaliyyun-Hakikiyyun münakaşası
11 Muallim Naci'de tenkit, Servet-i Fünun Tenkiti: Halit Ziya Uşaklıgil
12 Servet-i Fünun'da tenkit, Cenap Şahabettin'de tenkit. Dekadanlık münakaşası
13 2. Meşrutiyet Dönemi: Fecr-i Ati: Ahmet Haşim, Şahabettin Süleyman
14 Cumhuriyet döneminde tenkit, Nurullah Ataç'ta tenkit
15 1950 sonrası tenkit.
16 Ders Çalışma Haftası
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 14 4 56
Arasınav ve Hazırlığı 1 28 28
Final ve Hazırlığı 1 30 30

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5