Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - Atatürk Eğitim Fakültesi - Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği - Lisans TDE469 Türk Tenkit Tarihi Zorunlu 7 3,00 2 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Tarihî gelişimi içinde Türk dili ve edebiyatı üzerindeki değerlendirmeleri incelemektir.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Türk dili ve edebiyatında genel olarak tenkit Tenkit terimi, Tenkitin çeşitleri, Batı'da gelişmesi Divan edebiyatında tenkit Çeşitli dönemlerde tenkit Ahmet Midhat Efendi Mizancı Murat Recaizade Mahmut Ekrem Abdülhak Hâmid Muallim Naci Cenap Şahabettin Türkçü Tenkit: Yeni Lisan hareketi Nurullah Ataç

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Anlatma, Tartışma yöntemleriyle işlenmektedir.

Staj Durumu

Yok

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Ahmet Hamdi Tanpınar, XIX. Asır Türk Edebiyat Tarihi, İstanbul, 2006, Bilge Ercilasun, Servet-i Fünun'da Edebî Tenkit, Ankara, 2004, II. Meşrutiyet Devrinde Tenkit: Türkçü Tenkit. İnci Enginün, Cumhuriyet Devri Türk Edebiyatı, İstanbul, 2005. İnci Enginün, Yeni Türk Edebiyatı -Tanzimat'tan Cumhuriyet'e, İstanbul, 2006 Kaya Bilgegil, Harabat Karşısında Namık Kemal, 1972.

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • Öğrencinin yazılı-sözlü metinleri anlama, değerlendirme kabiliyeti gelişir. (P.Ç. 12)
  • Öğrenci, Yeni Türk edebiyatının (1859-2000 yılları arası) başlıca gelişme safhalarını bir bütün hâlinde gözden geçirme fırsatı bulur. Dönemlerin birbirine etkisini, birbirinden ayrılma yönlerini iyice kavrar
  • Öğrenci bu alana ilişkin yeterli bilgiye sahip olur ve mezun olunca bilgisini profesyonel olarak eğitim-öğretim kuruluşlarında öğretebilir. (P.Ç. 1,2)
  • Eleştirel düşünceyi yapıcı bir şekilde ifade etme, öncelik kullanma ve kendi görüşünü ortaya koyma becerisi kazanma.
  • Analiz yapma yeteneği kazanma.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Tenkit terimi, Tenkitin çeşitleri, Batı'da gelişmesi
2 Divan edebiyatında tenkit, Tanzimat'la başlayan edebî tenkit anlayışı, Şinasi'de tenkit.
3 Ziya Paşa'da tenkit
4 Namık Kemal'de tenkit
5 Ahmet Midhat Efendi'de tenkit, Mizancı Murat'ta tenkit
6 Recaizade Mahmut Ekrem'de tenkit
7 Çalışma Haftası
8 Ara Sınav
9 Abdülhak Hâmid'de tenkit
10 Beşir Fuat'ta tenkit, Hayaliyyun-Hakikiyyun münakaşası
11 Muallim Naci'de tenkit, Servet-i Fünun Tenkiti: Halit Ziya Uşaklıgil
12 Servet-i Fünun'da tenkit, Cenap Şahabettin'de tenkit. Dekadanlık münakaşası.
13 2. Meşrutiyet Dönemi: Fecr-i Ati: Ahmet Haşim, Şahabettin Süleyman.
14 Türkçü Tenkit: Yeni Lisan hareketi
15 Cumhuriyet döneminde tenkit, Nurullah Ataç'ta tenkit.
16 1950 sonrası tenkit.
17 Yarıyıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Arasınav ve Hazırlığı 14 1 14
Final ve Hazırlığı 28 1 28

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5