Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Doktora - Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü - Türk Tarihi

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
Ortaçağ Tarihi-Doktora-2014 OCT8010 Türkiye Selçukluları Moğol İlişkileri 1277 - 1318 Seçmeli 1 7,50 3 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Selçuklu dönemi Türk tarihinin neredeyse yetmiş beş yıllık kısmını kapsayan Moğol istilası dönemini askeri, siyasi, sosyal tüm yönleriyle incelemek

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Moğol istilası önünden Anadolu’ya yığılan Türkmenlerin kurduğu beylikler ve Moğollarla mücadeleleri Muineddin Pervane dönemi Selçuklu devlet adamı Pervane’nin Memluk sultanı Baybars’la işbirliği yapması Elbistan Savaşı ve Moğolların yenilmesi, Türkiye sultanı ilan edilen Baybars’ın Anadolu’dan ayrılması Abaka’nın Anadolu seferi, Pervane’nin öldürülmesi Moğol İstilasında yeni dönem. Anadolu’nun doğrudan Moğol görevliler tarafından yönetilmesi Yeni yönetim tarzının Türkiye toplumu üzerindeki etkileri Türkmen beyliklerinin Moğollarla mücadeleleri Moğol devlet adamlarının Anadolu’da merkeze karşı isyanlarının yarattığı tahribat Selçuklu sultan ve devlet adamlarının Moğol valilerinin güdümündeki olumsuz faaliyetleri Fahreddin Sahip Ata dönemi ve nispi sükûnet Son Moğol valisi Timurtaş Noyan’ın merkeze isyan edip Mısır’a kaçması Moğollar ve Türkler arasında kurumsal alışveriş Moğollar ve Türkler arasında kültürel alışveriş

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Okuma, Bilimsel tartışma, Yazılı sınav

Staj Durumu

Yok

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

R. Grousset, Bozkır İmparatorluğu (trc. M. Reşat Uzmen) Jean-Paul Roux, Moğol İmparatorluğu Tarihi (trc. Aykut Kazancıgil - Ayşe Bereket) V. V. Barthold, Orta Asya Türk Tarihi Hakkında Dersler (haz. K. Yaşar Kopraman - İsmail Aka), Faruk Sümer, “Anadolu’da Moğollar”, Selçuklu Araştırmaları Dergisi, I, Ankara 1969, s. 1-147.

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • Öğrenci, alana ilişkin temel ve genel bilgi sahibi olur.
  • Öğrenci, disiplin kısmını\objeyi eğitim-öğretim kuruluşlarında öğretebilecek bilgi ve donanıma sahip olur.
  • Öğrenci, tarih sahasında bilimsel araştırma usullerine uygun çalışmalar yapabilir.
  • Öğrenci, yaşam boyu öğrenme davranışı edinir.
  • Öğrenci, empirik veriler kadar teorik bilginin de önemi kavrar ve ihtiyacı olanları öğrenir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Moğol istilası önünden Anadolu’ya yığılan Türkmenlerin kurduğu beylikler ve Moğollarla mücadeleleri
2 Muineddin Pervane dönemi
3 Selçuklu devlet adamı Pervane’nin Memluk sultanı Baybars’la işbirliği yapması
4 Elbistan Savaşı ve Moğolların yenilmesi, Türkiye sultanı ilan edilen Baybars’ın Anadolu’dan ayrılması
5 Abaka’nın Anadolu seferi, Pervane’nin öldürülmesi
6 Moğol İstilasında yeni dönem. Anadolu’nun doğrudan Moğol görevliler tarafından yönetilmesi
7 Yeni yönetim tarzının Türkiye toplumu üzerindeki etkileri
8 Ara Sınav Haftası
9 Türkmen beyliklerinin Moğollarla mücadeleleri
10 Moğol devlet adamlarının Anadolu’da merkeze karşı isyanlarının yarattığı tahribat
11 Selçuklu sultan ve devlet adamlarının Moğol valilerinin güdümündeki olumsuz faaliyetleri
12 Fahreddin Sahip Ata dönemi ve nispi sükûnet
13 Son Moğol valisi Timurtaş Noyan’ın merkeze isyan edip Mısır’a kaçması
14 Moğollar ve Türkler arasında kurumsal alışveriş
15 Moğollar ve Türkler arasında kültürel alışveriş
16 Ders Çalışma Haftası
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 7 9 63
Arasınav ve Hazırlığı 7 9 63
Final ve Hazırlığı 7 9 63

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5