Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Doktora - Eğitim Bilimleri Enstitüsü - Eğitim Bilimleri

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
2020 - Eğitim Programları ve Öğretimi Doktora EPO8013 Türkiye’de Öğretmen Yetiştirme: Sorunlar, Eğilimler ve Gelişmeler Seçmeli 1 0,00 3 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Türkiye’de Öğretmen Yetiştirme: Sorunlar, Eğilimler ve Gelişmeler dersi, Türkiye’de öğretmen yetiştirme politikalarını, programlarını ve uygulamalarını ele alan kuramsal bir derstir.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Ders kapsamında öğretmen yetiştirme süreci ağırlıklı olarak hizmet öncesi bağlamda ele alınacak olmakla birlikte, öğretmen istihdamı, hizmet içi eğitim gibi öğretmen yetiştirmeyle doğal bağı olan konularla da desteklenerek ele alınacaktır.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Öğrenci katılımının ve projelerinin ön planda olduğu aktif öğretim yöntemleri ile işlenecek bir derstir. Ders kapsamında öğrencilerin sunum yapmaları, tartışmalara katılmaları beklenmektedir.

Staj Durumu

YOK

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Akpunar, B. ve Erdamar, F . (2020). Öğretmen istihdamı ve atanamayan öğretmenler bağlamında aşırı eğitimlilik sorunu. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 19 (74) , 838-852. https://dergipark.org.tr/tr/pub/esosder/issue/53245/647029 Akyüz, Y. (2007). Türk eğitim tarihi: M.Ö. 1000- M.S. 2007. (Gözden geçirilmiş 11. baskı). Ankara: PegemA. Başaran, M. (2009). Büyük aydınlanmacı: Öğretmenin Hasan Ali Yücel. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları. Başgöz, İ. (1995). Türkiye’nin eğitim çıkmazı ve Atatürk. Ankara: Kültür Bakanlığı. Işık, A., Çi̇ltaş, A. ve Baş, F. (2010). Öğretmen yetiştirme ve öğretmenlik mesleği. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14 (1), 53-62. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ataunisosbil/issue/2825/38165 Kavcar, C. (1982). Tarihe karışan bir öğretmen yetiştirme modeli: Yüksek Öğretmen Okulu. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 15(1), 197-214. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/803090 Kilimci, S. A. (2011). Türkiye’de öğretmen yetiştirme. Ankara: Pegem Akademi. Ki̇raz, Z. ve Kurul, N. (2018). Türkiye’de öğretmen işsizliği ve ataması yapılmayan öğretmenler hareketi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14 (1), 270-302. DOI: 10.17860/mersinefd.344474. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/461258 Koçer, H A. (1973). Eğitim reformları açısından öğretmen yetiştirme problemi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 6(1), 1-19. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/806013 Özaydın, B., Günbatar, M., Önal, N. ve Çakır, H. (2012). Öğretmen yetiştirme programlarının sistemik ve sistematik değerlendirilmesi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 2(1), 54-71. https://dergipark.org.tr/tr/pub/etku/issue/6272/84232 Öztürk, C. (2005). Türkiye’de dünden bugüne öğretmen yetiştiren kurumlar. İstanbul: MEB. Tan, H. (1990). Öğretmen yetiştirme ve istihdam. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 203-207. https://dergipark.org.tr/tr/pub/maruaebd/issue/351/1960 Tekir, S. (2021). Aday öğretmen yetiştirme politikaları ve uygulamaları üzerine karşılaştırmalı bir çalışma: Türkiye ve ABD (Wisconsin Eyaleti) Örneği. Eğitim ve Bilim, 47(210), 1-26, doi: http://dx.doi.org/10.15390/EB.2021.9831 Tuna, C. ve Kazdal, Y. (2021). Türkiye’de Öğretmenlik Meslek Kanunu Tasarılarının İncelenmesi. Kosovo Educational Research Journal, 2(2), 16-42. https://kerjournal.com/?mod=tammetin&makaleadi=&key=52234 Tunç, B. ve Gülseven Taner, S. (2020). Kamusal eğitim ve eğitim hakkı bağlamında ücretli öğretmenlik uygulamasının değerlendirilmesi. Journal of Advanced Education Studies, 2 (1), 22-44. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ejaes/issue/54791/691444 Uzeirli, E ve Kılıçoğlu, G. (2021). Türkiye ve Azerbaycan’da sınıf öğretmeni yetiştirme sürecinin incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 46(207), 375-401, doi: http://dx.doi.org/10.15390/EB.2021.9246 YÖK (2007). Öğretmen yetiştirme ve eğitim fakülteleri (1982-2007): Öğretmenin üniversitede yetiştirilmesinin değerlendirilmesi. (Y. Kavak, A. Aydın ve S.A. Altun yayına hazırlayanlar). Ankara: YÖK. https://www.yok.gov.tr/yayinlar/yayinlarimiz

Dersin Web Sayfası

YOK

Öğrenme Çıktıları

  • Öğretmen yetiştirme sorunlarını sınıflayabilir
  • Öğretmen yetiştirmede uygulanan yaklaşımları (/modelleri) güçlü ve zayıf yanlarıyla çözümleyebilir
  • Farklı ülkelerin ve Türkiye’nin öğretmen yetiştirme yaklaşımlarını-programlarını karşılaştırabilir
  • Farklı öğretim basamakları ve alanlardaki öğretmen yetiştirme sorun ve çözümlerini karşılaştırabilir.
  • Öğretmen yetiştirme programlarının geliştirilmesine yönelik önermeler geliştirebilir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Türkiye’de öğretmene yüklenen anlam
2 Cumhuriyet öncesi öğretmen yetiştirme: Tanzimat sonrası
3 Cumhuriyet öncesi öğretmen yetiştirme: Tanzimat sonrası
4 Cumhuriyet öncesi öğretmen yetiştirme: Tanzimat sonrası
5 Cumhuriyet döneminde öğretmen yetiştirme
6 Cumhuriyet döneminde öğretmen yetiştirme
7 Cumhuriyet döneminde öğretmen yetiştirme
8 Milli Eğitim Şuralarında öğretmen yetiştirmeye yönelik kabul edilen öneriler
9 ARA SINAV
10 Milli Eğitim Şuralarında öğretmen yetiştirmeye yönelik kabul edilen öneriler
11 Kalkınma Planlarında öğretmen yetiştirme
12 Kalkınma Planlarında öğretmen yetiştirme
13 Bologna süreci: Yükseköğretim ve öğretmen yetiştirme açısından bir değerlendirme
14 Farklı ülkelerde öğretmen yetiştirme: Türkiye öğretmen yetiştirme sistemine yönelik çıkarımlar
15 Farklı öğretim basamakları ve alanlarda öğretme yetiştirme sorunları ve gelişmeler
16 Öğretmen İstihdamı
17 Hizmet içi öğretmen eğitimi: Uygulamaları, sorunlar ve gelişmeler

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 1 5 5
Proje ve Hazırlığı 1 40 40
Ödev ve Hazırlığı 2 30 60
Laboratuvar ve Hazırlığı 0 0 0
Atölye ve Hazırlığı 0 0 0
Sunum ve Hazırlığı 1 30 30
Seminer ve Hazırlığı 0 0 0
Demo ve Hazırlığı 0 0 0
Araştırma ve Hazırlığı 0 0 0
Rapor ve Hazırlığı 0 0 0
Arasınav ve Hazırlığı 1 5 5
Kısa Sınav ve Hazırlığı 0 0 0
Final ve Hazırlığı 1 5 5
Teorik Ders Saati 0 0 0
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi