Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Doktora - Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü - Türk Dili ve Edebiyatı

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
Türk Dili-Doktora-2014 TRD8011 Türkolojinin Meseleleri Seçmeli 2 7,50 3 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Türkolojinin çalışma alanları ve meselelerini incelemek, değerlendirmek.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Türkolojinin geçmiş ve güncel meselelerini araştırmak, değerlendirmek.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Anlatım / sunum, soru-cevap, tartışma, proje, ödev.

Staj Durumu

Yok

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Aksan, Doğan, “Köktürkçenin Söz Varlığı Üzerine”, TDAY Belleten 1980-1981, Ankara 1983, s. 17-21. Arat, Reşit Rahmeti, Kutadgu Bilig: Metin, I, Türk Dil Kurumu yayınları, Ankara 1947. Arat, Reşit Rahmeti, Kutadgu Bilig: Çeviri, II, Türk Tarih Kurumu yayınları, Ankara 1959. Arat, Reşit Rahmeti, Kutadgu Bilig: İndeks, III, haz. Kemal Eraslan, Osman Fikri Sertkaya, Nuri Yüce, Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü yayınları, İstanbul 1979. Arat, Reşit Rahmeti, Makaleler, cilt I, Türk Kültürü Araştırma Enstitüsü yayınları, Ankara 1987. Ayverdi, İlhan-Ahmet Topaloğlu (2008), Kubbealtı Lugatı-Asırlar Boyu Târihî Seyri İçinde Misalli Büyük Türkçe Sözlük, 3. baskı, İstanbul: Kubbealtı. Bang, von W. und A. von Gabain (1929), Türkische Turfan-Texte, Berlin: Verlag der Akademie der Wissenschaften. Berta, Arpad, Sözlerimi İyi Dinleyin... Türk ve Uygur Runik Yazıtlarının Karşılaştırmalı Yayını, (Çev. Emine Yılmaz), Türk Dil Kurumu yayınları, Ankara 2010. Clauson, Sir Gerard (1972), An Etymological Dictionary of Pre-thirteenth-Century Turkish, Oxford. Dankoff, Robert, (1985). Mahmūd al-Kāşgarī, Compendium of the Turkic Dialects (Dīwān Lugāt at-Turk), in collaboration with James Kelly, III, Yay. Şinasi Tekin-Gönül Alpay Tekin, Harvard University. Doerfer, Gerhard (1965), Türkische und Mongolische Elemente im Neupersischen, II, Wiesbaden. Ercilasun, Ahmet Bican, Başlangıçtan Yirminci Yüzyıla Türk Dil Tarihi, Akçay Yayınları, Ankara 2004. Ercilasun, Ahmet Bican-Ziyat Akkoyunlu, hzr. (2015), Kâşgarlı Mahmud Dîvânu Lugâti’t-Türk: Giriş-Metin-Çeviri-Notlar-Dizin, 2. baskı, Ankara: Türk Dil Kurumu. Erdal, Marcel (1991), Old Turkic Word Formation: A Functional Approach to the Lexicon, II, Wiesbaden: Otto Harrassowitz. Eren, Hasan (1999), Türk Dilinin Etimolojik Sözlüğü, Ankara. Räsänen, Martti (1969), Versuch Eines Etymologischen Wörterbuchs der Türksprachen, Helsinki. Sevortyan, E. V. (1974), Etimologiçeskiy Slovar’ Tyurkskih Yazıkov, Moskva: Nauka. Stachowski, Marek (2019), Kurzgefaβtes etymologisches Wörterbuch der türkischen Sprache, Kraków: Księgarnia Akademicka. Starostin, S. A., A. V. Dybo ve O. A. Mudrak (2003), An Etymological Dictionary of Altaic Languages, with the assistance of I. Gruntov ve V. Glumov, Leiden-Boston: Brill. Tekin, Talat, Orhon Türkçesi Grameri, Türk Dil Kurumu yayınları, Ankara 2016. Tekin, Talat, Ana Türkçede Asli Uzun Ünlüler Ankara 1975. Tulum, Mertol, “Filolojik Çalışma ve Eski Metinlerin Neşri Üzerine Görüş ve Tenkitler”, Türk Dünyası Araştırmaları, Aralık 1983. Türk Dil Kurumu (TS), Türkçe Sözlük. https://sozluk.gov.tr Uzun, Leyla Subaşı, Orhun Yazıtlarının Metindilbilimsel Yapısı, Ankara 1995. Vámbéry, Hermann (1878), Etymologisches Wörterbuch der Turko-tatarischen Sprachen, Leipzig: F. A. Brockhaus.

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • Öğrenci, Türk dili ve edebiyatının zaman ve mekân içindeki farklı görünüşlerinden haberdar olurlar, onlar hakkında yorum yapabilir, tahlil edebilir.
  • Öğrenci, Türk dilinin tarihi ve çağdaş çeşitli evrelerini ve bunların ayırt edici dil özelliklerini sıralayabilir.
  • Öğrenci, Türk Dili araştırmalarının problemlerini tanımlayabilir ve anlatabilir.
  • Öğrenci, bu disiplini/disiplin kısmını profesyonel olarak eğitim-öğretim kuruluşlarında öğretebilir
  • Öğrenci, alana ilişkin temel ve genel bilgi sahibi olur.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Türkolojinin tanımı, kapsamı, çalışma alanları, tarihçesi.
2 Türk lehçelerinin tasnifi.
3 Yurtdışında Türkoloji araştırmaları.
4 Filolojik neşrin ana esasları. Filolojik neşirlerde transliterasyon ve transkripsiyon alfabelerine yaklaşım.
5 Tenkitli metin hazırlarken karşılaşılan sorunlar.
6 Filolojik neşri dizine hazırlarken kullanılan yöntemler.
7 Kavramsal dizin tanımı, özellikleri.
8 Ara Sınav Haftası
9 Sözlükçülük, sözlük türleri, güncel sözlüklerin karşılaştırılması.
10 Türkçenin etimolojik sözlükleri ve hazırlanış yöntemlerindeki yaklaşımlar.
11 Türkçede terim üretme meselesi.
12 Türkçede terim üretme meselesi.
13 Türkçe asli uzun ünlüler
14 Bilimsel yazının özellikleri, dipnot, bibliyografya hazırlama, metin içi göndermeler ve alıntılar.
15 Bilimsel yazı hazırlama.
16 Ders Çalışma Haftası
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 10 13 130
Proje ve Hazırlığı 0 0 0
Ödev ve Hazırlığı 1 32 32
Laboratuvar ve Hazırlığı 0 0 0
Atölye ve Hazırlığı 0 0 0
Sunum ve Hazırlığı 0 0 0
Seminer ve Hazırlığı 0 0 0
Demo ve Hazırlığı 0 0 0
Araştırma ve Hazırlığı 0 0 0
Rapor ve Hazırlığı 0 0 0
Arasınav ve Hazırlığı 1 11 11
Kısa Sınav ve Hazırlığı 0 0 0
Final ve Hazırlığı 1 14,5 14,5
Teorik Ders Saati 0 0 0
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5