Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - İletişim Fakültesi - Gazetecilik

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
Gazetecilik - Lisans JRN212 Typhography Zorunlu 4 3,00 2 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Tipografinin anlam yaratmadaki gücü ve rolünün kavranması ve tipografinin iletişim tasarımı açısından önemi üzerinde durulacaktır. Bir iletişim tasarımcısı bir mesaj ya da mesajları iletmek üzere tasarım yaparken formlar ve biçimsel ögelerle, yazı-tipografiyi aynı anda düşünerek çözümler üretme alışkanlığı edinmelidir. Yazı ailelerini kullanarak mesajın görsel dille aktarılabilmesi tipografi ile oluşturulan sözcüklerin, düzenlemelerin ‘resim - iletişim tasarımı unsuru’ olarak görülebilme yetisinin kazandırılması

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

*Tipografinin tanımı, ve iletişim tasarımı açısından önemi; Tipografinin tarihsel gelişimi, yazının doğuşu ve ilk alfabeler, baskının tipografi ile günümüze kadar olan gelişimi; *Tipografi ve harf anatomisi ile ilgili temel terimler, yazı karakteri türleri ve sınıflandırmaları; *Yazı karakterlerini tür ve biçimlerine göre karşılaştırmak, yazıyı bir tipografik eleman olarak görebilmeyi ve uygulayabilmeyi öğrenmek. *Resimsel elemanlar olmadan tipografinin tek başına resimsel unsur olarak tasarlanması ve ifade edilmesi; *Doğru yazı karakterlerinin seçilmesi, optik kaygılar ve tasarımcı hassasiyeti, yazı ile resimsel unsurlar arasındaki ilişki, yazı-resim dengesi, hiyerarşi, önceliklerin belirlenmesi ve buna göre tasarlanması; *Yazının okunabilirliğinin kavranması ve algılanabilirlik ile ilgili uygulamalar yapılır. *Algılamada etken olan uyarı öğelerinin (denge, kompozisyon, ritm, renk, kontrastlık, leke, form, karşı form, dinamik, durağan gibi) iletişim değerleri açısından, birlikte ele alınarak bu öğeleri görsel unsurlarla, tasarım bağlamında eskiz uygulamalarıyla birlikte bilgisayar ortamında denemeler yapmak. *Tipografinin iletişim tasarımı elemanı olarak kullanılması, görsel elemanlar olmadan tipografinin tek başına görsel unsur olarak tasarlanması. *Amaca uygun doğru yazı karakteri seçmek ve yazı karakteri seçimindeki etkenler *Ürünün konusu, medyanın cinsi, baskı tekniği, ulaşacağı hedef kitle, optik kaygılar, yazı ile görsel unsurlar arasındaki ilişki, yazı-görsel dengesi, hiyerarşi, önceliklerin belirlenmesi ve buna göre tasarlanması; *Okunabilirlik ve okutabilirlik; tipografiyi yaratıcı bir tasarım unsuru olarak değerlendirmek ve uygulayabilmek. *Okunabilirlik ve okutabilirlik; tipografiyi yaratıcı bir tasarım unsuru olarak değerlendirmek ve uygulayabilmek. *Profesyonel çalışma koşullarına yönelik; dergi, basın ilanı, broşür, föy, afiş, billboard gibi mecralarda yer alan örnekler üzerinde tartışmak ve bilgisayarda deneysel çalışmalar amaçlanmaktadır.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Planlanan Öğrenme Etkinlikleri *Ders kapsamında grafik tasarımın temel unsurlarından olan tipografinin, yapısal özelliklerini , yazıyı bir tipografik eleman olarak algılamak, grafik tasarım içinde doğru ve etkili kullanılmasının temellerini oluşturmak. *Bilgisayar ortamındaki tipografik ve görsel olanaklarından yararlanarak bunlarla grafik tasarım uygulamaları yapar ve geliştirir *Tipografinin anlam yaratmadaki rolünü kavrar *Tipografinin iletişim tasarımı açısından önemini bilir *Öğrenciler elektronik ortamda tipografik ve görsel özellikler kullanarak grafik tasarım uygulamaları yapar *Mesajın görsel dille aktarılabilmesini bilir Öğretme Yöntemleri *Beyin fırtınası *Bilgisayarda tasarım

Staj Durumu

Yok

Dersin Sunulduğu Dil

İngilizce

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Namık Kemal Sarıkavak(2009)Çağdaş Tipografinin Temelleri,, Ankara:Seçkin Publishing Company. Alexander W.White Page (2002) The Elements of Graphic Design: Space, Unity, Page Architecture, and Type Brady Philip (1988) Using Type Right. Ohio: Nort Ligh,Books. Conover, E. Thedore (1985) Graphic Communication Today. USA: West Pub. Co. Ellen Lupton (2004) Thinking with Type: A Critical Guide for Designers, Writers, Editors, &Students Haley,Allan (1990) ABC’s of Type. New York: Watson-Guptill Publications. March,Marion (1988) Creative Typography. Oxford: Phaidon. Meggs,Philip B. (1989) Type and Image. New York: Van Nostrand Reinhold Company. Nelson, Roy Paul (1987) Publication Design. Iowa: WM. C. Brown Publishers Philip B. Meggs / Alston W. Purvis (2005) Meggs' History of Graphic Design Robert Bringhurst (2004)The Elements of Typographic Style Rubinstein,Richard (1988) Digital Typography. USA: Addison-Wesley Publishing Company. Solomon, Martin (1990) The Art of Typography. New York: Watson-Guptill Publications. Timothy Samara (2006) Typography Workbook: A Real-World Guide to Using Design

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • Ders kapsamında grafik tasarımın temel unsurlarından olan tipografinin, yapısal özelliklerini , yazıyı bir tipografik eleman olarak algılamak, grafik tasarım içinde doğru ve etkili kullanılmasının temellerini oluşturmak.
  • Bilgisayar ortamındaki tipografik ve görsel olanaklarından yararlanarak bunlarla grafik tasarım uygulamaları yapar ve geliştirir
  • Tipografinin anlam yaratmadaki rolünü kavrar
  • Tipografinin iletişim tasarımı açısından önemini bilir
  • Öğrenciler elektronik ortamda tipografik ve görsel özellikler kullanarak grafik tasarım uygulamaları yapar
  • Mesajın görsel dille aktarılabilmesini bilir

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Tipografinin tanımı, ve iletişim tasarımı açısından önemi; Tipografinin tarihsel gelişimi, yazının doğuşu ve ilk alfabeler, baskının tipografi ile günümüze kadar olan gelişimi;
2 Tipografi ve harf anatomisi ile ilgili temel terimler, yazı karakteri türleri ve sınıflandırmaları;
3 Yazı karakterlerini tür ve biçimlerine göre karşılaştırmak, yazıyı bir tipografik eleman olarak görebilmeyi ve uygulayabilmeyi öğrenmek.
4 Resimsel elemanlar olmadan tipografinin tek başına resimsel unsur olarak tasarlanması ve ifade edilmesi;
5 Doğru yazı karakterlerinin seçilmesi, optik kaygılar ve tasarımcı hassasiyeti, yazı ile resimsel unsurlar arasındaki ilişki, yazı-resim dengesi, hiyerarşi, önceliklerin belirlenmesi ve buna göre tasarlanması;
6 Yazının okunabilirliğinin kavranması ve algılanabilirlik ile ilgili uygulamalar yapılır.
7 Algılamada etken olan uyarı öğelerinin (denge, kompozisyon, ritm, renk, kontrastlık, leke, form, karşı form, dinamik, durağan gibi) iletişim değerleri açısından, birlikte ele alınarak bu öğeleri görsel unsurlarla, tasarım bağlamında eskiz uygulamalarıyla birlikte bilgisayar ortamında denemeler yapmak.
8 Çalışma Haftası
9 Ara Sınav
10 Tipografinin iletişim tasarımı elemanı olarak kullanılması, görsel elemanlar olmadan tipografinin tek başına görsel unsur olarak tasarlanması.
11 Amaca uygun doğru yazı karakteri seçmek ve yazı karakteri seçimindeki etkenler
12 Ürünün konusu, medyanın cinsi, baskı tekniği, ulaşacağı hedef kitle, optik kaygılar, yazı ile görsel unsurlar arasındaki ilişki, yazı-görsel dengesi, hiyerarşi, önceliklerin belirlenmesi ve buna göre tasarlanması;
13 Okunabilirlik ve okutabilirlik; tipografiyi yaratıcı bir tasarım unsuru olarak değerlendirmek ve uygulayabilmek.
14 Profesyonel çalışma koşullarına yönelik; dergi, basın ilanı, broşür, föy, afiş, billboard gibi mecralarda yer alan örnekler üzerinde tartışmak ve bilgisayarda deneysel çalışmalar amaçlanmaktadır.
15 Tasarım uygulamaları yapmak
16 Tasarım uygulamaları yapmak
17 Çalışma Haftası
18 Final

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 50
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 50
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 14 1 14
Arasınav ve Hazırlığı 5 1 5

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi