Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - Atatürk Eğitim Fakültesi - Özel Eğitim Öğretmenliği

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
2018 - Özel Eğitim Öğretmenliği OZAE202 Uygulamalı Davranış Analizi Zorunlu 3 4,00 3 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Uygulamalı davranış analizinin (UDA) temelleri, tarihçesi, tanımı, ilkeleri, önemi, hedef davranış belirleme, tanımlama, ölçme ve kaydetme, hedef davranışa ilişkin toplanan verilerin analizi ve değerlendirilmesi, verilerin kullanımı, pekiştireç çeşitleri ve kullanımı, yeni davranışların kazandırılmasında ve davranış azaltma da ilke ve işlem süreçleri ile tek denekli araştırma yöntemlerini amaçlamaktadır.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Uygulamalı davranış analizinin (UDA) temelleri, tarihçesi, tanımı, ilkeleri ve önemi; UDA ve etik; hedef davranış belirleme, tanımlama, ölçme ve kaydetme; hedef davranışa ilişkin toplanan verilerin analizi ve değerlendirilmesi; öğretime karar vermek için verilerin kullanımı; davranış işlevlerini belirleme; davranış artırma ilkeleri ve işlem süreçleri; pekiştireç çeşitleri ve kullanımı; sembol pekiştirme; yeni davranışların kazandırılmasında ilkeler ve işlem süreçleri; davranış azaltma ilkeleri ve işlem süreçleri; ayrımlı pekiştirme: sönme, tepkinin bedeli; genellemenin sağlanması; UDA ve tek denekli araştırma yöntemleri.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Beyin Fırtınası

Staj Durumu

yok

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

güncel kitaplar ve ders notları

Dersin Web Sayfası

yok

Öğrenme Çıktıları

  • Uygulamalı davranış analizi kavramı ve özelliklerini tanımlayabilecektir.
  • Davranış ölçme veya davranışa ilişkin veri toplama yöntemlerini betimleyebilecek ve verileri grafiklendirebilecektir.
  • Uygun davranışları artırılmasına ilişkin yöntemleri betimleyebilecektir.
  • Uygun olmayan davranışların azaltılmasına ilişkin yöntemleri betimleyebilecektir.
  • Davranış değiştirme planı hazırlayabilecektir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Davranışçı yaklaşım Uygulamalı davranış analizi
2 Eğitimde uygulamalı davranış analizi, Uygulamalı davranış analizi ilkeleri, Davranışların tanımlanmasının önemi, Davranışsal amaç yazma
3 Hedef davranışların belirlenmesi ve tanımlanması
4 Hedef davranışları ölçme, Anekdot ve ABC kaydı, Kalıcı ürün kaydı, Olay kaydı ve kontrollü olay kaydı, Kontrol listeleri, Süre kaydı ve bekleme süresi kaydı, Bu kayıt türlerinde gözlemciler arası güvenirlik
5 Zaman aralığı kaydı, Anlık zaman örneklemi ile kayıt, Bu kayıt türlerinde gözlemciler arası güvenirlik,
6 Kayıt edilen davranışlara ilişkin verilerin grafiklere işlenmesi
7 Grafiklerin Yorumlanması
8 Ara Sınav Haftası
9 Uygun davranışları artırma
10 Sembol pekiştirme
11 Uygun olmayan davranışların azaltılması
12 Uygun olmayan davranışların azaltılması
13 Davranışların azaltılmasında etik problemler
14 Hazırlanan davranış değiştirme planlarının sunumu ve tartışılması
15 Hazırlanan davranış değiştirme planlarının sunumu ve tartışılması
16 Ders Çalışma Haftası
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 5 5 25
Ödev ve Hazırlığı 1 10 10
Arasınav ve Hazırlığı 1 20 20
Final ve Hazırlığı 1 40 40

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi