Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - Atatürk Eğitim Fakültesi - Özel Eğitim Öğretmenliği

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
Özel Eğitim Öğretmenliği - 2016 OZE2105 Uygulamalı Davranış Analizi Zorunlu 3 4,00 3 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Hedef davranış belirleyebilme, davranışsal amaç yazabilme, veri toplama yöntemlerini kullanabilme; davranış değiştirme planı hazırlayabilme ve uygulayabilme becerisi kazandırmak

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Uygulamalı davranış analizinin (UDA) temelleri, tarihçesi, tanımı, ilkeleri ve önemi; UDA ve etik; hedef davranış belirleme, tanımlama, ölçme ve kaydetme; hedef davranışa ilişkin toplanan verilerin analizi ve değerlendirilmesi; öğretime karar vermek için verilerin kullanımı; davranış işlevlerini belirleme; davranış artırma ilkeleri ve işlem süreçleri; pekiştireç çeşitleri ve kullanımı; sembol pekiştirme; yeni davranışların kazandırılmasında ilkeler ve işlem süreçleri; davranış azaltma ilkeleri ve işlem süreçleri; ayrımlı pekiştirme: sönme, tepkinin bedeli; genellemenin sağlanması; UDA ve tek denekli araştırma yöntemleri.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Sunum hazırlama, doğrudan öğretim, ödev hazırlama, beyin fırtınası, sınıf içi tartışma

Staj Durumu

Yok

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Özyürek, M. (2004) Sınıfta Davranış Değiştirme. Uygulamalı Davranış Analizi. Kök Yayıncılık, Ankara. Kırcaali-İftar, G.(Ed) (2003) Davranış ve Öğrenme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir. Kırcaali-İftar, G.; Tekin, E.(1997) Tek Denekli Araştırma Yöntemeleri Tekin-İftar, E. & Kırcaali-İftar (2004) Özel Eğitimde Yanlışsız Öğretim Yöntemleri. Nobel Yayın Dağıtım. Akçin, N.(2005) Uygulamalı Davranış Analizi.Yayınlanmamış Ders Notları

Dersin Web Sayfası

yok

Öğrenme Çıktıları

  • Uygulamalı davranış analizi kavramı ve özelliklerini tanımlayabilir
  • Davranış ölçme veya davranışa ilişkin veri toplama yöntemlerini betimleyebilecek ve verileri grafiklendirebilir
  • Uygun davranışları artırılmasına ilişkin yöntemleri betimleyebilir
  • Uygun olmayan davranışların azaltılmasına ilişkin yöntemleri betimleyebilir
  • Davranış değiştirme planı hazırlayabilir ve uygulayabilir

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Öğrenme kuramları
2 Uygulamalı davranış analizinin özellikleri
3 Problem davranışların işlevinin belirlenmesi
4 Hedef davranışı belirlemesi
5 Hedef davranışın dolaylı değerlendirilmesi-anektod kaydı
6 Hedef davranışın dolaylı değerlendirilmesi-anektod kaydı
7 Hedef davranşın doğrudan değerlendirilmesi: yazılı kayıtların analizi, somut ürünlerin gözlenmesi
8 Arasınav
9 Hedef davranşın doğrudan değerlendirilmesi: davranış örneklerinin gözlenmesi
10 Hedef davranşın doğrudan değerlendirilmesi: davranış örneklerinin gözlenmesi
11 Kazandırılacak uygun davranışın belirlenmesi
12 Uygun davranışları arttırma teknikleri
13 Uygun davranışları arttırma teknikleri
14 Uygun olmayan davranışları azaltma teknikleri
15 Örnek uygulamalar
16 Örnek uygulamalar
17 Final

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 3 14 42
Proje ve Hazırlığı 0 0 0
Ödev ve Hazırlığı 2 12 24
Laboratuvar ve Hazırlığı 0 0 0
Atölye ve Hazırlığı 0 0 0
Sunum ve Hazırlığı 2 2 4
Seminer ve Hazırlığı 0 0 0
Demo ve Hazırlığı 0 0 0
Araştırma ve Hazırlığı 0 0 0
Rapor ve Hazırlığı 0 0 0
Arasınav ve Hazırlığı 1 8 8
Kısa Sınav ve Hazırlığı 0 0 0
Final ve Hazırlığı 1 12 12
Teorik Ders Saati 0 0 0
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5