Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - Fen-Edebiyat Fakültesi - Türk Dili ve Edebiyatı

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
Türk Dili ve Edebiyatı - Lisans - 2014 TDE2018 Uygur Türkçesi Zorunlu 4 4,00 2 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Uygurlar tarihleri, alfabeleri, metinleri ve dilleri açısından tanıtılır. Sahadaki eserlerden örnek metinler dil ve kültür açısından incelenir.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Eski Türkçe hakkında bilgi, Uygur sahasında yazılmış olan eserlerin tanıtılması, Uygur alfabesinin öğretilmesi, Uygur harfli metinlerin ses ve şekil bilgisi yönünden incelenmesi.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Anlatım/sunum, soru-cevap, tartışma, proje, ödev vb.

Staj Durumu

Yok

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Clauson, Gerard (1972). An Etymological Dictionary of Pre-thirteenth-Century Turkish. Oxford. Ercilasun, Ahmet B. (1985). “Uygur Edebiyatı.” Başlangıcından Günümüze Kadar Büyük Türk Klasikleri, c. I, s. 79-113 Gabain, Annemarie Von (1988). Eski Türkçenin Grameri. Çeviren Mehmet Akalın. Ankara: TDK yayınları. Hamilton, James Russell (1998). İyi ve Kötü Prens Öyküsü. Çeviren Vedat Köken. Ankara: TDK yayınları. M. Erdal (1991). Old Turkic Word Formation: A Functional Approach to the Lexicon. I-II. Turcologica, Band 7. Otto Harrassowitz – Wiesbaden.

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • Mezunlar, Türk dili ve edebiyatının zaman ve mekân içindeki farklı görünüşlerinden haberdar olurlar, onlar hakkında yorum yapabilir, tahlil edebilirler.
  • Mezunlar, Türk edebiyatının tarihi evrelerini ve bunların özelliklerini açıklayabilirler.
  • Mezunlar, Türk dili ve edebiyatının ve araştırmalarının problemlerini tanımlayabilir ve anlatabilirler.
  • Mezunlar, bu disiplini/disiplin kısmını profesyonel olarak eğitim-öğretim kuruluşlarında öğretebilirler.
  • Mezunlar, bu alana/disipline ilişkin yeterli bilgiye sahip olur, bunları kavrarlar.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Tarihî lehçelerin tasnifi. Ön Türkçe, Eski Türkçe hakkında bilgi.
2 Uygur sahasındaki eserler hakkında bilgi.
3 Uygur alfabesinin öğretilmesi.
4 Uygur alfabesinin öğretilmesi.
5 Uygur alfabesinin öğretilmesi.
6 Uygur alfabesinin öğretilmesi.
7 Kök Türkçe ile Uygur Türkçesi arasındaki farklılıklar.
8 Ara Sınav Haftası
9 Kök Türkçe ile Uygur Türkçesi arasındaki farklılıklar.
10 Sekiz Yükmek adlı eserin okunması, bugünkü Türkçeye aktarılması, kelime hazinesinin ve dil özelliklerinin diğer Türk lehçeleriyle mukayese edilerek verilmesi.
11 Sekiz Yükmek adlı eserin okunması, bugünkü Türkçeye aktarılması, kelime hazinesinin ve dil özelliklerinin diğer Türk lehçeleriyle mukayese edilerek verilmesi.
12 Sekiz Yükmek adlı eserin okunması, bugünkü Türkçeye aktarılması, kelime hazinesinin ve dil özelliklerinin diğer Türk lehçeleriyle mukayese edilerek verilmesi.
13 Sekiz Yükmek adlı eserin okunması, bugünkü Türkçeye aktarılması, kelime hazinesinin ve dil özelliklerinin diğer Türk lehçeleriyle mukayese edilerek verilmesi.
14 Sekiz Yükmek adlı eserin okunması, bugünkü Türkçeye aktarılması, kelime hazinesinin ve dil özelliklerinin diğer Türk lehçeleriyle mukayese edilerek verilmesi.
15 Sekiz Yükmek adlı eserin okunması, bugünkü Türkçeye aktarılması, kelime hazinesinin ve dil özelliklerinin diğer Türk lehçeleriyle mukayese edilerek verilmesi.
16 Ders Çalışma Haftası
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 14 4 56
Arasınav ve Hazırlığı 1 14 14
Final ve Hazırlığı 1 28 28

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5