Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - Fen-Edebiyat Fakültesi - Tarih

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
Tarih - Lisans - 2014 TAR4066 XIX.Yüzyılda Osmanlı'da Bilim, Kültür ve Sanat Seçmeli 6 3,00 2 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

XIX. Yüzyıl, Osmanlı İmparatorluğu'nda radikal değişim ve dönüşümlerin yaşandığı önemli bir devirdir. Gerek askeri, gerekse sivil alandaki ilerlemenin temel dayanağı ise bilimsel çalışmalar ve örgütlenmeler olmuşur. Bunun yanında entelektüel zümrenin teşekkülü ve Batı ile kültürel etkileşim sonucunda sanat alanında da önemli gelişmeler kaydedilmiştir. Bu ders kapsamında; XIX. yüzyılda Osmanlı İmparatorluğu'nda eğitim ve bilim kurumları, üniversitenin (Darulfünun) teşekkül süreci, arkeolojik çalışmalar, resim, heykel, müzik, tiyatro ve müzecilik alanlarında yaşanan gelişmeler ele alınacaktır.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Klasik Devirden XIX. Yüzyıla Osmanlı Bilimi ve Kurumlarına Genel Bir Giriş, XIX. Yüzyılda Bilim ve Sanat Algısında Yaşanan Değişim, Eğitim Sisteminin Yeniden Yapılandırılması, Modernleşme Sürecinde Osmanlı'da İlmi ve Mesleki Cemiyetleşme (Cemiyet-i İlmiye-i Osmaniye, Beşiktaş Cemiyet-i İlmiyesi, Encümen-i Daniş), Avrupa'ya Öğrenci Gönderilmesi ve Batılı Uzmanların Türkiye'ye Gelmesi, Batıdan Bilgi Transferinin Araçları ve Uzmanlık Alanlarının Teşekkülü, Darulfünun'un Kurulmasıyla Üniversal Bilgi Anlayışına Yönelim, Vize Sınavı, Bilimsel ve Sanatsal Gelişmelerin Sosyal ve Siyasi Alandaki Etkileri, Mızıka-ı Hümayun'dan Müziğe, Plastik Sanatlara Yönelim: Resim ve Heykel, Ortaoyunundan Tiyatroya, XIX. Yüzyılda Mimari, Arkeolojiye İlgi ve Türk Müzeciliğini Doğuran Süreç, İmparatorluktan Cumhuriyet'e İntikal Eden Kültür Mirası, Final sınav hazırlık, Final Sınavı.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Haftalık ders içeriğine uygun bir şekilde sunumlar hazırlanır ve öğretim üyesi dersi anlattıktan sonra soru-cevap şeklinde konular pekiştirilir. ev ödevleri verilir.

Staj Durumu

Yok

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

1- Adnan Adıvar, Osmanlı Türklerinde İlim, İstanbul 1970. 2- Ekmeleddin İslamoğlu, Osmanlılar ve Bilim: Kaynaklar Işığında Bir Keşif, İstanbul 2003. 3- Esin Kahya, "XVIII.- ve XIX. Yüzyıllarda Genel Çizgileriyle Osmanlılarda Bilim", Erdem, III/8 (1987). 4- Pertev Boyar, Türk Ressamları, Ankara 1948. 5- Adnan Çoker, Osman Hamdi ve Sanayi-i Nefise Mektebi, İstanbul 1983.

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • Öğrenci, bu döneme ilişkin temel ve genel bilgi sahibi olur (PÇ: 1, 3)
  • Öğrenci, Osmanlı Devleti’nde bilimsel, kültürel ve sanatsal faaliyetler hakkında bilgi ve donanıma sahip olur (PÇ: 12)
  • Mezunlar, öğrendikleri bilgileri araştırmalarında kullanabilir. (PÇ: 8)
  • Öğrenci, dönemin bilim ve kültür atmosferine dair analiz yapabilir. (PÇ: 9)
  • Mezunlar, Tarihi olayların zamana ve mekâna göre farklılaşmasından haberdar olur, onlar hakkında yorum yapabilir, tahlil edebilirler. (PÇ5)

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Klasik Devirden XIX. Yüzyıla Osmanlı Bilimi ve Kurumlarına Genel Bir Giriş
2 XIX. Yüzyılda Bilim ve Sanat Algısında Yaşanan Değişim
3 Eğitim Sisteminin Yeniden Yapılandırılması ve Yeni Aydın Tipi
4 Modernleşme Sürecinde Osmanlı'da İlmi ve Mesleki Cemiyetleşme (Cemiyet-i İlmiye-i Osmaniye, Beşiktaş Cemiyet-i İlmiyesi, Encümen-i Daniş)
5 Avrupa'ya Öğrenci Gönderilmesi ve Batılı Uzmanların Türkiye'ye Gelmesi
6 Batıdan Bilgi Transferinin Araçları, Uzmanlık Alanlarının Teşekkülü, Üniversite (Darulfünun) İhtiyacının ortaya çıkması
7 Arasınav hazırlık
8 Arasınav
9 Bilimsel ve Sanatsal Gelişmelerin Sosyal ve Siyasi Alandaki Etkileri
10 Osmanlıda Batı Müziğinin askeri alanda kurumsallaşması, sivil hayatta yaygınlaşması
11 Plastik Sanatlara Yönelim: Resim ve Heykel
12 Ortaoyunundan Tiyatroya, Batılı sahne sanatlarının gelişimi
13 XIX. Yüzyılda Mimari, Geleneksel mimariden modern mimariye
14 Arkeolojiye İlgi ve Türk Müzeciliğini Doğuran Süreç
15 Osmanlıdan Cumhuriyet'e İntikal Eden Bilimsel ve Kültürel Mirası
16 Final öncesi genel tekrar ve sınava hazırlık
17 Yarıyıl sonu sınavı (final)

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 3 8 24
Proje ve Hazırlığı 0 0 0
Ödev ve Hazırlığı 0 0 0
Laboratuvar ve Hazırlığı 0 0 0
Atölye ve Hazırlığı 0 0 0
Sunum ve Hazırlığı 0 0 0
Seminer ve Hazırlığı 0 0 0
Demo ve Hazırlığı 0 0 0
Araştırma ve Hazırlığı 0 0 0
Rapor ve Hazırlığı 0 0 0
Arasınav ve Hazırlığı 3 8 24
Kısa Sınav ve Hazırlığı 0 0 0
Final ve Hazırlığı 3 8 24
Teorik Ders Saati 2 2 4
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5