Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - Spor Bilimleri Fakültesi - Antrenörlük Eğitimi

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
Antrenörlük Eğitimi - 2016 SSAF3174 Yaşlanma Süreci ve Egzersiz Seçmeli 6 3,00 1 1

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Bu derste, yaşlanma sürecinde meydana gelen fiziksel, fizyolojik ve yapısal değişikliklere göre, doğru egzersiz metotlarının öğretilmesi planlanmıştır.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Yaşlanma sürecinde meydana gelen fiziksel, fizyolojik ve yapısal değişiklikler Yaşlanma sürecinde kuvvet, kardiyo ve dayanıklılık egzersizlerinin etkileri Yaşlılarda yapılabilecek fiziksel uygunluk ve performans testleri Yaşlı postür ve biyomekaniğine göre egzersiz önerileri Parkinson vb. hastalıklarda fitness egzersizleri

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Teorik Ders Anlatımı: Yaşlanma sürecinde meydana gelen fiziksel, fizyolojik ve yapısal değişikliklerin kuramsal olarak öğretilmesi. Uygulamalı Laboratuvar ve Saha Çalışmaları: Yaşlı bireylerde postüral kontrol, denge, yürüme analizi ve düşme risklerinin uygulamalı olarak değerlendirilmesi. Grup Çalışmaları ve Atölyeler: Öğrencilerin yaşlılara yönelik egzersiz programları tasarlaması ve sınıfta paylaşması. Vaka Analizleri: Parkinson, demans ve ortopedik rahatsızlıklar gibi özel durumlara yönelik egzersiz programlarının incelenmesi. Video Analizleri: Yaşlı bireylerde yapılan farklı egzersiz modellerinin biyomekanik açıdan tartışılması. Ödev ve Araştırma Çalışmaları: Öğrencilerin literatür taraması yaparak yaşlı bireylerde egzersiz ve sağlık üzerine rapor hazırlamaları. Saha Ziyaretleri: Park ve bahçelerdeki yaşlı egzersiz alanlarının incelenmesi ve pratik uygulama gözlemleri.

Staj Durumu

Yok.

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

ACSM (2025). ACSM's Guidelines for Exercise Testing and Prescription (Lippincott Connect-ACSM), Twelfth Edition Danielle R. Bouchard (2020). Exercise and Physical Activity for Older Adults https://www.aile.gov.tr/media/5653/kusaklararasi-dayanisma-ve-aktif-yaslanma-sempozyumu-bildirileri.pdf (18–24 Mart 2012 Yaşlılara Saygı Haftası Kuşaklararası Dayanışma ve Aktif Yaşlanma Sempozyum Bildirileri) John Saxon (2011). Exercise and Chronic Disease: An Evidence-Based Approach

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • Yaşlılarda fiziksel uygunluğa yönelik genel fiziksel değerlendirmeleri öğrenmek
  • Yaşlılara egzersiz gösterirken veya uygularken dikkat edilmesi gereken hususları kavramak
  • Yaşlanma sürecinde kas kuvveti ve kardiyovasküler değişikliklere bağlı egzersiz önerilerini kavramak
  • Yaşlanma sürecinde uygulanabilecek farklı egzersiz modellerini öğrenmek
  • Parkinson vb. denge kaybına sebep olan hastalıklarda spor eğitim programının nasıl olması gerektiğini öğrenmek

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Yaşlanma sürecinde fiziksel değerlendirme testleri
2 Yaşlanma sürecinde kuvvet: fibril tipi, sarkopeni ve cinsiyete bağlı değişiklikler
3 Yaşlanma sürecinde kardiyovasküler değişiklikler ve egzersiz
4 Yaşlanma sürecinde yapısal ve fizyolojik değişiklikler
5 Yaşlılarda postüral kontrol ve denge
6 Yaşlılarda yürüme biyomekaniği ve düşme riskleri
7 Yaşlı bir bireyde egzersize başlama: dikkat edilmesi gerekenler ve egzersiz örnekleri
8 Parkinson nedir? Rehabilitasyon egzersizlerine ek olarak önerilen spor programları
9 Vize
10 Yaşlıların ortopedik problemlerine göre yapılmaması gereken egzersizler
11 Yaşlılarda diyabet, hipertansiyon sorunları ve spor programı önerileri
12 Alzheimer, demans vb. durumlarda egzersiz önerileri
13 Park ve bahçelerde yaşlılara yönelik egzersiz uygulamaları
14 Spor salonlarındaki aletlerle yaşlılara yönelik egzersiz uygulamaları
15 Tai chi, yoga, pilates vb. yaşlılara uygun spor uygulamaları
16 Yaşlanma sürecinde takım sporları, aerobik ve diğer egzersiz önerileri
17 Final

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 0 0 0
Proje ve Hazırlığı 0 0 0
Ödev ve Hazırlığı 4 4 16
Laboratuvar ve Hazırlığı 0 0 0
Atölye ve Hazırlığı 0 0 0
Sunum ve Hazırlığı 0 0 0
Seminer ve Hazırlığı 0 0 0
Demo ve Hazırlığı 0 0 0
Araştırma ve Hazırlığı 0 0 0
Rapor ve Hazırlığı 0 0 0
Arasınav ve Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav ve Hazırlığı 0 0 0
Final ve Hazırlığı 0 0 0
Teorik Ders Saati 2 12 24
Uygulama Ders Saati 2 12 24

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi