Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - Atatürk Eğitim Fakültesi - Türkçe Öğretmenliği

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
2014 - Türkçe Öğretmenliği TTO1007 Yazılı Anlatım I Zorunlu 1 4,00 2 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Duygu, düşünce ve hayalleri doğru ve kurallarına uygun bir Türkçe ile yazılı olarak ifade edebilmek.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Yazı dilinin ve yazılı iletişimin temel özellikleri, yazı dili ile sözlü dilin arasındaki temel farklar. Anlatım: yazılı ve sözlü anlatım; öznel anlatım, nesnel anlatım; paragraf; paragraf türleri (giriş-gelişme-sonuç paragrafları). Metnin tanımı ve metin türleri (bilgilendirici metinler, yazınsal metinler); metin olma koşulları (bağlaşıklık, tutarlılık, amaçlılık, kabul edilebilirlik, durumsallık, bilgisellik, metinlerarası ilişkiler). Yazılı anlatım (yazılı kompozisyon: serbest yazma, planlı yazma); planlı yazma aşamaları (konu, konunun sınırlandırılması, amaç, bakış açısı, ana ve yan düşüncelerin belirlenmesi; yazma planı hazırlama, kâğıt düzeni); bilgilendirici metinler (dilekçe, mektup, haber, karar, ilan/reklam, tutanak, rapor, resmi yazılar, bilimsel yazılar) üzerinde kuramsal bilgiler; örnekler üzerinde çalışmalar ve yazma uygulamaları; bir metnin özetini ve planını çıkarma; yazılı uygulamalardaki dil ve anlatım yanlışlarını düzeltme.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Düz anlatım, soru-cevap, tartışma.

Staj Durumu

Yok

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Yazılı ve Sözlü Anlatım Latif Beyreli Pegem A Yayımları, İstanbul 2006 Yazılı ve Sözlü Anlatım Prof. Dr. Şerif Aktaş Akçağ, Ankara, 2007

Dersin Web Sayfası

Yok

Öğrenme Çıktıları

  • Öğrencilerin Türkçeyi doğru kullanma becerisi.
  • Öğrencilerin yazma becerisini geliştirme yeterliliğine sahip olmak.
  • Türkçe öğretimine ilişkin şahsi ve mesleki gelişmesini sağlayabilme becerisi.
  • Öğrencide oluşan bilgi boşluklarını ve sapmalarını belirleyen, çok yönlü ferdî yönlendirme yapabilen, yaratıcı düşünceyi destekleyen yeterliliğe sahip olmak.
  • Farklı amaçlara yönelik yazı yazabilme becerisi

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Yazı dilinin ve yazılı iletişimin temel özellikleri
2 Yazı dili ile sözlü dilin arasındaki temel farklar, yazılı ve sözlü anlatım, öznel ve nesnel anlatım.
3 Paragraf ve paragraf çeşitleri: giriş-gelişme-sonuç paragrafları ve örnekler.
4 Metnin tanımı ve metin türleri: bilgilendirici ve yazınsal metinler.
5 Metin olma koşulları: bağlaşıklık, tutarlılık, amaçlılık, kabul edilebilirlik, durumsallık, bilgisellik, metinlerarası ilişkiler.
6 Yazılı kompozisyon: serbest ve planlı yazma.
7 Kompozisyon yazma aşamaları ve örnek uygulama.
8 Ders Çalışma Haftası
9 Ara Sınav
10 Bilgilendirici metinler üzerinde kuramsal bilgiler ve örnek uygulama.
11 Bilgilendirici metinler üzerinde kuramsal bilgiler ve örnek uygulama.
12 Bilgilendirici metinler üzerinde kuramsal bilgiler ve örnek uygulama.
13 Bilgilendirici metinler üzerinde kuramsal bilgiler ve örnek uygulama.
14 Yazılı uygulamalardaki dil ve anlatım yanlışlarını düzeltme.
15 Yazılı uygulamalardaki dil ve anlatım yanlışlarını düzeltme.
16 Yazılı uygulamalardaki dil ve anlatım yanlışlarını düzeltme.
17 Ders çalışma haftası

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 14 2 28
Proje ve Hazırlığı 0 0 0
Ödev ve Hazırlığı 0 0 0
Laboratuvar ve Hazırlığı 0 0 0
Atölye ve Hazırlığı 0 0 0
Sunum ve Hazırlığı 0 0 0
Seminer ve Hazırlığı 0 0 0
Demo ve Hazırlığı 0 0 0
Araştırma ve Hazırlığı 0 0 0
Rapor ve Hazırlığı 0 0 0
Arasınav ve Hazırlığı 24 1 24
Kısa Sınav ve Hazırlığı 0 0 0
Final ve Hazırlığı 32 1 32
Teorik Ders Saati 14 2 28
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5