Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi - Coğrafya

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
2023 - Coğrafya - Lisans COG1105 Yer Sistemleri Zorunlu 1 6,00 4 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Yerküre'yi meydana getiren temel bileşenler olan ve yer sistemleri olarak adlandırılan litosfer, atmosfer, hidrosfer ve biyosferin genel özelliklerinin kavranması, kendi içlerinde işleyen süreçlerin ve birbirleriyle etkileşiminin anlaşılması dersin temel amacıdır. Ayrıca, günümüz doğal ortam koşullarının temelinde yer alan dinamiklere dair karakteristiklerin öğrenilerek, sebep-sonuç ve ilişkiler ağı çözümlemelerinin yapılabilmesine yönelik becerilerin kazandırılması da hedeflenmektedir. Bu ders sayesinde öğrenci daha sonraki dönemlerde alacağı jeomorfoloji, klimatoloji, hidrografya ve biyocoğrafya ile bunların türevleri konumundaki dersler için de bir hazır bulunuşluk haline erişerek kavramayı kolaylaştırıcı altyapıya sahip olacaktır.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Litosfer, atmosfer, hidrosfer ve biyosferin genel özellikleri ile bunların birbirleriyle etkileşimleri dersin içeriğini oluşturur.

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Anlatım/sunum, soru-cevap, tartışma, gözlem, gezi, ödev

Staj Durumu

-

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

1 Ketin, İ. (2005). Genel Jeoloji, Yebilimlerine Giriş. İTÜ Vakfı Yayınları. 2 Erinç, S. (2021). Jeomorfoloji I-II. Der Yayınları. 3 Türkeş, M. (2016). Genel Klimatoloji, Atmosfer, Hava ve İklimin Temelleri. Kriter Yayınları. 4 Hoşgören, M. Y. (2013). Hidrografyanın Ana Çizgileri I. II. Çantay Yayınevi. 5 Efe, R. (2022). Biyocoğrafya. Ekin Kitabevi.

Dersin Web Sayfası

-

Öğrenme Çıktıları

  • Yer'in genel yapısını kavrar.
  • Yerküre'yi oluşturan ana sistemleri tanımlayıp, işleyişleri hakkında bilgi sahibi olur.
  • Yer sistemlerinin birbirleriyle olan ilişkilerini çözümler.
  • Doğal ortamın temel dinamiklerini bilerek, çalışma prensiplerine hakim olur.
  • Fiziki coğrafyanın spesifik konuları için gerekli altyapıya erişerek detay bilgiler edinmeye hazır hale gelir.
  • Coğrafyanın bütüncül bakış açısını edinmeye başlayarak, nedensellik ve bütünsellik ilkelerinin mental zeminini oluşturur.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Kozmos ve evrenin manifestosu, bir gezegen olarak Dünya
2 Yer'in katmanları ve yapısal özellikleri, iç kuvvetler
3 Litosferin genel özellikleri, kayaç döngüsü, mineraller ve kayaçlar
4 Dış kuvvetler, erozyonal süreçler ve jeomorfolojik şekillenme
5 Atmosferin genel özellikleri, enerji nakli
6 Genel atmosfer sirkülasyonu ve rüzgârlar, nemlilik ve nem türleri
7 Sıcaklık ve buharlaşma, bulut, sis ve yağış oluşumu
8 Ara Sınav Haftası
9 Hava kütleleri ve cepheler, iklimsel salınımlar ve iklim değişiklikleri
10 Hidrolojik döngü, küresel su potansiyeli ve su kaynakları
11 Okyanuslar, denizler, buzullar, yer altı suları, kaynaklar
12 Akarsular, göller, sulak alanlar, su yönetimi ve planlaması
13 Biyocoğrafik unsurlar ve biyoçeşitlilik, biyocoğrafik bölgeler
14 Vejetasyon, bitki topluluklarının sınıflandırması ve dağılışı
15 Zoocoğrafik bölgeler, doğal ortam ile canlıların etkileşimi
16 Ders Çalışma Haftası
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 1 14 14
Proje ve Hazırlığı 0 0 0
Ödev ve Hazırlığı 0 0 0
Laboratuvar ve Hazırlığı 0 0 0
Atölye ve Hazırlığı 0 0 0
Sunum ve Hazırlığı 0 0 0
Seminer ve Hazırlığı 0 0 0
Demo ve Hazırlığı 0 0 0
Araştırma ve Hazırlığı 0 0 0
Rapor ve Hazırlığı 0 0 0
Arasınav ve Hazırlığı 1 14 14
Kısa Sınav ve Hazırlığı 0 0 0
Final ve Hazırlığı 1 14 14
Teorik Ders Saati 4 28 112
Uygulama Ders Saati 0 0 0

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi