Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - Atatürk Eğitim Fakültesi - Özel Eğitim Öğretmenliği

Müfredat Adı Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Dönem AKTS Teorik Uygulama
2018 - Özel Eğitim Öğretmenliği OZAE156 Zihin Yetersizliğinde Erken Müdahale Programları Seçmeli 3 4,00 2 0

Dersin İçeriği

Dersin Amacı

Erken Müdahale Programlarının Tarihsel Gelişimini, Erken Müdahale Programlarında Uygulama ve Değerlendirme süreci, Önleyici Erken Müdahale Programları, Erken müdahalede yaklaşımları; erken müdahale program türleri: eve, kuruma hem eve hem kuruma dayalı erken müdahale programları; erken müdahale program özellikleri, Dünya'da ve Türkiye'de Erken Müdahale Uygulamalarındaki Gelişmeler, Dünya'da ve Türkiye’de uygulanmakta olan güncel erken müdahale programlarından Etkileşime Dayalı Erken Eğitim Programı (Responsive Teaching), Floortime, Küçük Adımlar, PORTAGE, Otizmli Çocuklara Yönelik Sınıf içi Temel Tepki Öğretimi (Classroom Pivotal Response Teaching for Children With Autism) programı ve Otistik Çocuklar İçin Davranışsal Eğitim Programı (OÇİDEP) gibi programların özelliklerini ve bileşenlerini öğrenmelerini sağlamaktır.

Öğrenim Türü

-

Dersin İçeriği

Erken çocukluk özel eğitiminde erken eğitim ve erken eğitimde aile katılımının önemini ifade eder, Erken çocukluk özel eğitiminde kullanılan değerlendirme sürecini ve bu süreçte kullanılan araçlarını açıklar, Erken çocukluk özel eğitiminde var olan bilimsel dayanaklı uygulamaları açıklar, Erken çocukluk özel eğitiminde davranışçı yaklaşıma dayalı bilimsel dayanaklı program ve uygulamaları açıklar, Erken çocukluk özel eğitiminde ilişki temelli modele dayalı bilimsel dayanaklı program ve uygulamaları açıklar

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Anlatım, tartışma, problem çözme, değerlendirme

Staj Durumu

Yok

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

1-Stahmer, A. C., Suhhrheinrich, J., Reed, S., Schreibman, L., and Bolduc, C. (2019). Otizmli Çocuklara Yönelik Sınıf-İçi Temel Tepki Öğretimi (Classroom Pivotal Response Teaching for Children with Autism). (Çevirenler: Yasemin Turan ve Özcan Karaaslan). İzmir: Ege Dil Konuşma ve Davranış Bilimleri Merkezi. (2011). 2-Kırcaali-İftar, G., Kurt, O., & Ülke Kürkçüoğlu, B. (2014). Otistik çocuklar için davranışsal eğitim programı I ve II (OÇİDEP). Ankara: Anı Yayıncılık. 3-Küçük Adımlar Erken Eğitim Programı

Dersin Web Sayfası

yok

Öğrenme Çıktıları

  • Erken Müdahale Programlarının Tarihsel Gelişimi açıklamak
  • Erken müdahale programlarının içeriği, işleyişi ve amaçları hakkında bilgi sahibi olmak
  • Türkiye ve Dünya'daki yaygın erken müdahale uygulamaları hakkında bilgi sahibi olmak
  • Eve, kuruma hem eve hem kuruma dayalı erken müdahale programlarını açıklamak
  • Zihinsel Yetersizliğe ve Otizm Spektrum Bozukluğuna sahip olan çocuklar için uygulanan erken müdahale programları (Örneğin; Etkileşime Dayalı Erken Eğitim Programı [Responsive Teaching]) hakkında bilgi sahibi olmak

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Teorik
1 Erken Müdahale Programlarının Tanımı
2 Erken Müdahale Programlarının İşleyişi, İçeriği ve Amaçları
3 Erken Müdahale Programlarının Tarihsel Gelişimi
4 Erken Müdahale Programlarında Uygulama ve Değerlendirme süreci
5 Önleyici Erken Müdahale Programları
6 Erken müdahale programı türleri
7 Eve, kuruma hem eve hem kuruma dayalı erken müdahale programları
8 Ara Sınav Haftası
9 Erken müdahale programlarının özellikleri
10 Dünya'da ve Türkiye'de Erken Müdahale Uygulamalarındaki Gelişmeler
11 İlişki temelli programların genel özellikleri
12 Etkileşime Dayalı Erken Eğitim Programı (Responsive Teaching) ve Floortime gibi programların genel özellikleri
13 Uygulamalı davranış analizine dayalı uygulamalar
14 Küçük Adımlar, PORTAGE, Otistik Çocuklar İçin Davranışsal Eğitim Programı (OÇİDEP) gibi programların genel özellikleri
15 Otizmli Çocuklara Yönelik Sınıf içi Temel Tepki Öğretimi (Classroom Pivotal Response Teaching for Children with Autism) programının genel özellikleri
16 Ders Çalışma Haftası
17 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Değerlendirme

Değerlendirme Değer
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Değer
Final Sınavı 100

Öğrenci İş Yükü Hesabı

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Öncesi/Sonrası Bireysel Çalışma 1 16 16
Ödev ve Hazırlığı 1 16 16
Arasınav ve Hazırlığı 1 30 30
Final ve Hazırlığı 1 30 30

Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi