Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - Atatürk Eğitim Fakültesi - Fizik Öğretmenliği

Program Tanımları

Kuruluş

Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü Fizik Eğitimi Anabilim Dalı Fizik Öğretmenliği programı 4 yıllık eğitim veren bir lisans programıdır. Fizik Öğretmenliği programında fizik alan dersleri Fen – Edebiyat Fakültesi öğretim elemanları tarafından, alan eğitimi ve pedagojik formasyon dersleri ise Eğitim Fakültesi tarafından verilmektedir. Atatürk Eğitim Fakültesinin geçmişi 1848’de açılan Dârülmuallimîn-i Rüşdî’ye dayanmaktadır. 16 Mart 1848’de İstanbul’da açılan bu okulun kuruluş amacı, Osmanlı İmparatorluğu’nun ilk sivil ve modern eğitim kurumları olan rüşdiyelere öğretmen yetiştirmekti. Rüşdiyeler, bugünkü eğitim sistemimize göre, ilköğretim ikinci kademe düzeyinde okullardı. 1869 “Maarif-i Umumiye Nizamnamesi” ile Osmanlı eğitim sistemi, Fransa eğitim sistemi modeline uygun olarak yeniden düzenlenmişti. Bu Nizamname ile ilköğretim, ortaöğretim ve yükseköğretimden oluşan üç kademeli bir eğitim sistemi kurulması öngörülüyordu. Nizamname’ye göre, İstanbul’da açılacak bir Dârülmuallimîn-i Kebîr, ilk ve orta öğretime, yani rüşdiye, idâdî ve sultanîlere öğretmen yetiştirecekti; Dârülmuallimîn-i Sıbyan da, bu sistemin dışında olmakla beraber, idari yönden bu kuruma bağlı olacaktı. Bu oldukça ileri bir düşünceydi ve bugünkü eğitim fakülteleri gibi, bir kurumun tüm öğretim kademelerine öğretmen yetiştirilmesini hükme bağlıyordu. Söz konusu Dârülmuallimîn-i Kebîr; sıbyan, rüşdiye ve idâdî şubeleriyle 1874 yılında hizmete girdi; ancak, daha sonraki yıllarda, Sıbyan Şubesi, genellikle özerk ya da bağımsız olarak faaliyet gösterdi. Dârülmuallimîn-i Kebîr, bir süre sonra Dârülmuallimîn-i Âliye adını aldı. 1915 yılında yeniden yapılanan bu kurum; İbtidâî, İhzârî ve Âlî kısımlarından meydana geliyordu. Bu yapısıyla, ilköğretim ve ortaöğretimin tüm kademelerine aynı çatı altında öğretmen yetiştiren bir kurum olma özelliğini yeniden kazanmış oldu. Cumhuriyetin ilanından sonra Dârülmuallimîn-i Âliye, bir süre Yüksek Muallim Mektebi adıyla faaliyet gösterdi. 1923–1924 öğretim yılında, birkaç yıl önce kapatılan İhzârî Kısım’ın yerine ortaokullara öğretmen yetiştirmek üzere Talî Kısım açıldı; fakat bu kısım fazla uzun ömürlü olmadı. 1936’da Yüksek Öğretmen Okulu adını alan okul, yalnız lise öğretmeni yetiştiren bir kurum olarak faaliyetini sürdürdü. 1959’a kadar da Türkiye’nin lise öğretmeni yetiştiren tek kurumu olma özelliğini korudu. İlkokullara öğretmen yetiştiren kısım ise bu kurumdan ayrı olarak Erkek Öğretmen Okulu adıyla faaliyet gösterdi. 1946–1947 öğretim yılında, 1848’de açılan Dârülmuallimîn-i Rüşdî’nin misyonunu yerine getirmek ve böylece ortaokullara öğretmen yetiştirmek üzere İstanbul Atatürk Eğitim Enstitüsü açıldı. Kısa bir süre sonra bu yeni kurum, Türkiye’nin en nitelikli öğretmen yetiştiren kurumlarından biri hâline geldi. 1978 yılında, Dârülmuallimîn-i Rüşdî’yi de bünyesine alan Dârülmuallimîn-i Kebîr ve Dârülmuallimîn-i Âliye’nin devamı olan İstanbul Yüksek Öğretmen Okulu, ülkedeki diğer yüksek öğretmen okullarıyla birlikte kapatıldı. Aynı yıl, tüm öğretmen yetiştiren kurumları saran terör olayları dolayısıyla Atatürk Eğitim Enstitüsü’nde de eğitim ve öğretime ara verildi. Bu tarihte diğer üç yıllık eğitim enstitüleri, eskilerden farklı bir yapılanma ve programla yüksek öğretmen okullarına dönüştürüldü. Atatürk Eğitim Enstitüsü de 1980 yılında, Atatürk Yüksek Öğretmen Okulu adıyla yeniden faaliyete başladı. Atatürk Yüksek Öğretmen Okulu, tüm yüksek öğretim kurumlarını YÖK’ün çatısı altında toplayan yasal düzenlemeyle 1982 yılında, Atatürk Eğitim Fakültesi adını alarak, yeni kurulan Marmara Üniversitesi’nin birimlerinden biri oldu. Atatürk Eğitim Fakültesi, başlangıçta, kendisine bağlı Eğitim Yüksekokulu ve sekiz bölüm ile faaliyete başladı. Eğitim Yüksekokulu, 1992 yılında kapatılarak bünyesindeki Okul Öncesi ve Sınıf Öğretmenliği Bölümleri doğrudan fakülteye bağlandı. Bir yıl sonra, 1982’ye kadar Millî Eğitim Bakanlığı’na bağlı Anadoluhisarı Gençlik ve Spor Akademisi iken fakültenin Beden Eğitimi ve Spor Bölümü’ne dönüştürülen birim, Marmara Üniversitesi Rektörlüğe bağlı Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu hâline getirildi. 1994’te, bünyesinde birden fazla diploma veren birim olan Fen Bilimleri, Sosyal Bilimler ve Yabancı Dil Eğitimi Bölümleri kaldırılarak her diploma programı, ayrı bir bölüm hâline getirildi. Böylece, fakülte bünyesindeki bölüm sayısı on yediye çıkarıldı. 1998’de Atatürk Eğitim Fakültesi, ülkedeki tüm eğitim fakülteleriyle birlikte YÖK tarafından yeniden yapılandırıldı. Bu yapılanmayla ortaöğretim sosyal, fen ve matematik alanlarına öğretmen yetiştiren programlarda öğrenim gören öğrencilerin, alan derslerini fen–edebiyat fakültelerinde almaları esasa bağlandı.

Kazanılan Derece

Bu programdan mezun olan adaylar Fizik Öğretmeni unvanı kazanmaktadır.

Kabul ve Kayıt Koşulları

ÖSYM tarafından yapılan YGS ve LYS sınavlarına girip yeterli puan almalı ve tercihte bulunmalıdır. Yerleştirme işlemleri ÖSYM tarafından merkezi olarak yapılmaktadır.

Önceki Öğrenmenin (formal, in-formal, non-formal) Tanınması Hakkında Kurallar

Öğrencilerin lisans eğitimine başlayabilmeleri için formal eğitim ile ilköğretim ve ortaöğretimi tamamlamaları gerekmektedir.

Yeterlilik Koşulları ve Kuralları

Öğrenciler, programda belirlenen dersleri ve staj çalışmalarını başarı bir şekilde tamamlamalı ve en 2.00 GNO'ya sahip olmalıdır.

Program Profili

Bu program kayıt olan öğrencilere, fizik eğitiminde temel kavramları, araştırma alanlarını, araştırma tekniklerini ve güncel eğitim öğretim uygulamalarını tanıtmak, öğrencilerin fizik eğitiminde alana ve bir araştırmacı olarak kendi gelişimlerine katkı sağlayacak bir araştırma projesi yürütmelerine olanak sağlamak ve fizik eğitimi alanında doktora düzeyinde eğitim almaya hazırlamak üzere yapılandırılmıştır.

Mezunların İstihdam Profilleri (örneklerle)

Bu programdan mezun olan öğrenciler MEB'e bağlı devlet ve özel okullarda fizik öğretmenliği yapabilir. Ayrıca isteyen öğrenciler yüksek lisans ve doktora çalışmalarına devam ederek akademisyenlik yapabilirler.

Üst Derece Programlarına Geçiş

Mezunlarımız fizik öğretmenliği, fen bilgisi öğretmenliği ve eğitim bilimleri alanlarında yüksek lisans programlarına başvurabilirler. Öğrenciler bunun için başvuru yaptıkları enstitünün belirlediği şartları yerine getirmekle yükümlüdürler.

Sınavlar, Ölçme ve Değerlendirme

Arasınav %40 , Final % 60. Doğrudan Dönüşüm Sistemi Doğrudan dönüĢüm sistemi (DDS) MADDE 7 – (1) Bağıl değerlendirme uygulanmayan derslerde, 100’lük başarı notunu harfli ba una çevirirken kullanılacak doğrudan dönüşüm sistemi Tablo 2’de yer almaktadır. Tablo 2 Doğrudan Dönüşüm Sistemi Yüksek Lisans ve Doktora Programları Başarı Değerlemesi 90 – 100 AA 4,00 Pekiyi 85 – 89 BA 3,50 İyi-Pekiyi 80 – 84 BB 3,00 İyi İyi İyi 75 – 79 CB 2,50 Orta-İyi 65 – 74 CC 2,00 Orta 55 – 64 DC 1,50 Orta-Geçer 50 – 54 DD 1,00 Geçer 45 – 49 FD 0,50 Başarısız 0 – 44 FF 0,00 Başarısız -- FG 0,00 Yarıyıl sonu sınavına girmedi (başarısız) -- DZ 0,00 Devamsız (başarısız) -- MZ -- Mazeretli 50 – 100 S 0,00 Yeterli (başarılı) 0 – 49 U 0,00 Yetersiz (başarısız) -- E -- Tamamlanmamış / Eksik -- DE -- Devam ediyor

Mezuniyet Koşulları

Fizik Öğretmenliği Programından mezun olabilmesi için öğrencinin program boyunca aldığı dersleri başarıyla tamamlaması ve en az 240 (240) kredi toplaması ve dört üzerinden en iki (2.00/4.00) genel başarı ortalamasına sahip olması gerekmektedir.

Çalışma Şekli (Tam Zamanlı, e-öğrenme )

Tam Zamanlı

Adres ve İletişim Bilgileri (Program Başkanı, AKTS/DS Koordinatörü)

Prof. Dr. Zeynep Gürel Fizik Eğitimi A.B.D. zgurel@marmara.edu.tr tel: 0216 3459090

Bölüm Olanakları

Teorik dersler ve Laboratuvar uygulamaları, staj imkanı.

Program Çıktıları

Bilgi

Kuramsal, Olgusal

- Fizik ve Fizik Eğitimi alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri, bilimsel yöntemlerle değerlendirmek, karmaşık problem ve konuları belirlemek ve analiz edebilmek, tartışmalar yapabilmek, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilmek

Beceriler

Bilişsel, Uygulamalı

- Fizik ve Fizik Eğitimi alanındaki bilgi ve becerilere sahip olmak ve o alandaki temel kavramları, ilkeleri, kanunları, teorileri ve modelleri kavradığını göstermek

- Fizik ve Fizik Eğitimi alanında günlük hayat problemlerinin çözümü için gerekli olan verileri tanımlama, toplama ve kullanmayı etkin bir biçimde yapabilmek; pratik uygulamalarda gereken teorik bilgileri, el ve/veya düşünsel becerileri kullanabildiğini göstermek.

- Fizik ve Fizik Eğitimi alanının gerektirdiği düzeyde güncel bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahip olmak ve güncel bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek

Yetkinlikler

Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

- Öğrenmeyi öğrenme becerileri ve eleştirel düşünceyle, ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebileceğini gösterebilmek

- Fizik ve Fizik Eğitimi alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretebilmek

- Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetebilmek

Öğrenme Yetkinliği

- Fizik ve Fizik Eğitimi alanında bağımsız olarak öğrenmeyi ve öğrendiklerini uygulayabildiğini göstermek.

- Fizik ve Fizik Eğitimi alanının diğer alanlarla ilişkisini analiz edebilmek.

- Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını, Fizik ve Fizik Eğitimi alanı ile ilgili konularda bilgilendirmek, onlara düşüncelerini, problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilmek

İletişim ve Sosyal Yetkinlik

- Fizik ve Fizik Eğitimi alanı ile ilgili tasarımları ve uygulamaları çalışma arkadaşlarına, üstlerine ve hizmet verdiği kişi ve gruplara açık bir biçimde anlatabilmek ve takım çalışması yapabilmek

- Fizik ve Fizik Eğitimi alanındaki güncel gelişmeleri takip edip kullanabilecek ve tüm Dünyadaki meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde en az bir yabancı dil bilgisine sahip olmak.

- Fizik ve Fizik Eğitimi alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olmak

- Demokrasi, insan hakları ve toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranmak

Alana Özgü Yetkinlik

- Fizik ve Fizik Eğitimi alanı ile ilgili konularda, sosyal sorumluluk, etik değerler ve ilgili mevzuat bilgisi ve bilincine sahip olmak,

- Fizik ve Fizik Eğitimi alanı ile ilgili konularda, iş güvenliği ve çevre koruma bilgisi ve bilincine sahip olmak

- Lisans programı yeterlilikleri üzerine kurulan, alanındaki en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olmak, bunları kullanabilmek

  • Fizik ve Fizik Eğitimi alanındaki bilgi ve becerilere sahip olmak ve o alandaki temel kavramları, ilkeleri, kanunları, teorileri ve modelleri kavradığını göstermek
  • Fizik ve Fizik Eğitimi alanında günlük hayat problemlerinin çözümü için gerekli olan verileri tanımlama, toplama ve kullanmayı etkin bir biçimde yapabilmek; pratik uygulamalarda gereken teorik bilgileri, el ve/veya düşünsel becerileri kullanabildiğini göstermek.
  • Fizik ve Fizik Eğitimi alanı ile ilgili tasarımları ve uygulamaları çalışma arkadaşlarına, üstlerine ve hizmet verdiği kişi ve gruplara açık bir biçimde anlatabilmek ve takım çalışması yapabilmek
  • Fizik ve Fizik Eğitimi alanında bağımsız olarak öğrenmeyi ve öğrendiklerini uygulayabildiğini göstermek.
  • Fizik ve Fizik Eğitimi alanının diğer alanlarla ilişkisini analiz edebilmek.
  • Fizik ve Fizik Eğitimi alanı ile ilgili konularda, sosyal sorumluluk, etik değerler ve ilgili mevzuat bilgisi ve bilincine sahip olmak,
  • Fizik ve Fizik Eğitimi alanı ile ilgili konularda, iş güvenliği ve çevre koruma bilgisi ve bilincine sahip olmak
  • Lisans programı yeterlilikleri üzerine kurulan, alanındaki en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olmak, bunları kullanabilmek
  • Fizik ve Fizik Eğitimi alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri, bilimsel yöntemlerle değerlendirmek, karmaşık problem ve konuları belirlemek ve analiz edebilmek, tartışmalar yapabilmek, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilmek
  • Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını, Fizik ve Fizik Eğitimi alanı ile ilgili konularda bilgilendirmek, onlara düşüncelerini, problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilmek
  • Öğrenmeyi öğrenme becerileri ve eleştirel düşünceyle, ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebileceğini gösterebilmek
  • Fizik ve Fizik Eğitimi alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretebilmek
  • Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetebilmek
  • Fizik ve Fizik Eğitimi alanındaki güncel gelişmeleri takip edip kullanabilecek ve tüm Dünyadaki meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde en az bir yabancı dil bilgisine sahip olmak.
  • Fizik ve Fizik Eğitimi alanının gerektirdiği düzeyde güncel bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahip olmak ve güncel bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek
  • Fizik ve Fizik Eğitimi alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olmak
  • Demokrasi, insan hakları ve toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranmak

İçerik girilmemiştir.

Müfredat

Müfredat