Program Tanımları
Karşılaştırmalı Eğitim (Tezli-Tezsiz) Yüksek Lisans Programı’nın amacı çeşitli ülkelerdeki eğitim sistemlerinin benzer ve farklı yönlerini ortaya koymak, gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerin eğitim sistemlerinin yapı, amaç ve politikalarını karşılaştırmalı olarak incelenmek ve değerlendirmektir. Program kapsamında yüksek lisans öğrencilerinin farklı ülkelerin eğitim programlarını ve öğretmen yetiştirme modellerini inceleyerek eğitim ile ilgili güncel konularda eleştirel bakış açıları kazanmaları hedeflenmektedir. Bu programın iki temel görevi bulunmaktadır. Birincisi uluslararasılaşan eğitim programlarının ve sistemlerinin ihtiyaçlarına hitap edecek evrensel değerlerle ve bilgilerle donanımlı kişiler yetiştirmek. İkincisi ise dünyadaki farklı coğrafyalarda çalışmak, araştırma yapmak isteyen, hem Türkiye’deki yenilikleri farklı coğrafyalara hem de uluslararası coğrafyalardaki yenilikleri Türkiye’ye taşımak isteyen ve eğitim yoluyla kültürler arası bir bağ oluşturmak isteyen yöneticiler ve eğitmenler yetiştirmektir.
Yüksek Lisans
• ALES: 55 ve üstü (Puan türü; Eşit Ağırlık) puan alması, • YDS veya YÖKDİL’den en az 40 veya YÖK’ün eşdeğer kabul ettiği sınavlardan 40’'a karşılık puan almış olması, • Erkek adaylar için Askerlik Durum Belgesinin Tecilli veya muaf olarak ibraz edilmesi, • Eğitim Fakültesi veya Mesleki Eğitim Fakültesi mezunu olmak, • Pedagojik Formasyon almış olmak koşulu ile Mühendislik, İlahiyat ve Fen Edebiyat Fakülteleri, Uluslararası İlişkiler, Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler, İktisat, İşletme, Hukuk, Mütercim-Tercümanlık, Filoloji mezunu olmak, • Adaylar programa Araştırma Önerisi Dosyası ile başvuru yapacaklardır. Araştırma önerisi aday öğrencinin program kapsamında yapmak istediği bir araştırmanın veya çalışmak istediği tezin özeti niteliğini taşımalı ve 500-700 kelime arasında olmalıdır. Dosyada bulunması gereken ana başlıkları; “Giriş ve Teorik Çerçeve, Problemin Tanımı, Araştırmanın Amacı, Literatür Taraması, Araştırma Sorusu ve/veya Hipotezler, Araştırma Yöntemi (Örnekleme, veri toplama ve Veri analizi), Araştırmanın Önemi, Kaynaklar” şeklinde olmalıdır.
Üniversite dışındaki bir yükseköğretim kurumunda bir lisansüstü programının en az iki yarıyılını tamamlamış ve tüm derslerinde başarılı olmuş öğrenciler aşağıda belirtilen esaslar çerçevesinde Üniversitede açılmış bulunan lisansüstü programlara yatay geçiş yoluyla kabul edilebilir. Yatay geçiş başvurusunda bulunan adayın ilgili Anabilim/Anasanat Dalı Başkanlarının görüşü alınarak Yönetim Kurulunca görevlendirilen jüri tarafından yapılacak değerlendirmede başarılı olması gerekir. Yatay geçişler için başvuru en geç dördüncü yarıyılın başında yapılır. Yatay geçişi kabul edilen adayın, programı tamamlaması için gerekli olan kredili ve kredisiz ders yükümlülüğü, program toplam kredisi dışında yatay geçiş jürisi tarafından önerilebilecek ek ders/derslerden sorumlu olup olmayacağı, bu Yönetmelik hükümlerine göre tanınacak süre ve diğer hususlar ilgili Yönetim Kurulunca belirlenir. Jüri tarafından önerilebilecek ek dersler en fazla 9 kredi saatlik olabilir. Öğrenci ek dersleri öğrenim süresi sonuna kadar başarmak zorundadır. Bir yükseköğretim kurumu mezunu veya öğrencisi olup, belirli konuda bilgisini arttırmak isteyenler ilgili Anabilim/Anasanat Dalı Başkanlarının önerisi ve Yönetim Kurulunun onayı ile açık bulunan lisansüstü derslerden en çok ikisine özel öğrenci olarak kabul edilebilirler. Özel öğrenciler her yarıyıl için Üniversite Yönetim Kurulunca ders başına belirlenen ücreti ödemekle yükümlüdürler. Özel öğrenciler de ders ve sınavlarla ilgili yükümlülüklerini yerine getirmek zorundadırlar. Özel öğrenciler öğrencilik haklarından yararlanamazlar. Ancak müteakip yılda Marmara Üniversitesinin bir lisansüstü programına girmeyi başardıkları takdirde, başardıkları dersler, almak zorunda oldukları kredi toplamının üçte birini geçmemek kaydıyla ilgili Anabilim/Anasanat Dalı Başkanlarının önerisi ve yönetim kurulunun onayı ile izledikleri program için geçerli sayılabilir. Öğrencinin hizmet içi eğitimler, kurslar ve informal yollarla elde ettiği bilgi ve beceriler nedeniyle herhangi bir dersten muaf sayılmamaktadır.
Öğrenci programın öngördüğü teorik ve uygulamalı çalışmaları başarı ile tamamlamış olmak zorundadır. Tezli Yüksek lisans programını tamamlama süresi dört yarıyıldır. Tez savunma sınavı tezin teslimini takip eden 2 ay içerisinde yapılır. Dört yarıyıl sonunda kredili derslerini ve seminer dersini başarı ile tamamlayamayan veya bu süre sonunda dersleri başarı ile tamamlamış olsa dahi, Genel ağırlıklı not ortalaması (GANO) 2,50 altında kalan öğrencinin Enstitü ile ilişiği kesilir.
Programın amacı dünyada ve özellikle bölgemizdeki (Balkanlar, Ortaasya ve Ortadoğu’da) eğitim anlayışları ve uygulamalarının şekillenmesinde etkili olan politikaları, felsefi-tarihi birikimi toplumsal boyutları ve kültürel temelleriyle birlikte kavrama ve değerlendirebilme becerisini öğrencilere kazandırmaktır.
MEB'e bağlı kurumlarda, özel kurumlarda çokkültürlülük ve eğitim çalışmalarında görev yapabilmektedir.
Tezli Yüksek Lisans programını tamamlamak için en az 24 kredi (120 AKTS) den oluşan 8 ders (4 zorunlu, 4 seçmeli), seminer ve tez; Tezsiz Yüksek Lisansı tamamlamak için en az 30 kredi (60 AKTS) den oluşan 10 ders (6 zorunlu, 4 seçmeli) ve proje derslerini başarı ile bitirmek gereklidir.
Marmara Üniversitesi Sınav ve Başarı Değerlendirme Yönergesine (2008) göre Eğitim Programları ve Öğretim Tezli Yüksek Lisans Programına kayıtlı olan bir öğrencinin kendisine sunulan seçmeli ve zorunlu derslerden başarılı sayılabilmesi için ara sınav notunun %40’ından, yarıyıl sonu sınav notunun ise %60’ından aldığı notun 65 puan ve üzeri olması gerekmektedir. Marmara Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğine (2013) göre ise yarıyıl sonu sınavlarında 100 puan üzerinden, yüksek lisans programlarında en az 65 alamayan öğrenci ilgili dersten başarısız sayılır. (Madde 43). Teorik derslerde en az % 70, uygulama ve uygulamalı derslerde en az % 80 devam zorunluluğu vardır. Bunu sağlamayan öğrenci o dersin yarıyıl sonu sınavına giremez (Madde 41).
Tezli Yüksek Lisans programını tamamlamak için en az 24 kredi (120 AKTS) den oluşan 8 ders (4 zorunlu, 4 seçmeli), seminer ve tez; Tezsiz Yüksek Lisansı tamamlamak için en az 30 kredi (60 AKTS) den oluşan 10 ders (6 zorunlu, 4 seçmeli) ve proje derslerini başarı ile bitirmek gereklidir.
Tam zamanlı
Marmara Üniversitesi Göztepe Yerleşkesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Bölümü. 34722 Kadıköy-İSTANBUL.
Marmara Üniversitesinin son derece modern imkân ve nitelikli kadroya sahiptir. Kurulan Göztepe kampüsümüzde, öğrencinin eğitim – öğretim ihtiyacıyla birlikte sosyal, psikolojik ve bedensel gelişimini de bir arada gerçekleştirme imkânı sağlanmıştır. Göztepe yerleşkesinde öğrencilerin kullanımına açık kütüphanemizde 26 adet bilgisayar yer almaktadır. Öğrenciler söz konusu bilgisayarları hafta içi 9.00 - 21.30 saatleri arası, hafta sonları ise gündüz saatlerinde akademik çalışmaları ve ödev/sunum hazırlıkları için kullanabilmektedirler. Göztepe yerleşkesinde Kütüphane bünyesinde 24 saat açık bir okuma salonumuz bulunmaktadır. Kütüphanede de katalog taramaya yardımcı bilgisayarlar yer almaktadır. Çalışma odaları da mevcuttur. 1997 yılında hizmete giren Göztepe Yerleşkesi Kütüphanesi, 3.604 m2 kullanım alanına, 700 kişilik oturma kapasitesine, 279349 kitap kapasitesine, basılı süre yayın 43, elektronik kitap sayısı 618873 dir.