Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Tezsiz Yüksek Lisans (II. Öğretim) - Sağlık Bilimleri Enstitüsü - Klinik Eczacılık

Program Tanımları

Kuruluş

Sağlık Bilimleri Enstitüsü’ne bağlı Klinik Farmasi Yüksek Lisans programı 1991-1992 eğitim-öğretim yılı itibarı ile öğretime başlamıştır. Program ülkemizde klinik eczacılık hizmetlerinin yaygınlaştırılması ve dolayısıyla akılcı ilaç kullanımının sağlanması amacıyla nitelikli uzman eczacılar yetiştirmeyi amaçlamaktadır. Bunun yanı sıra, ülkemizde henüz az sayıda olan klinik eczacılık akademisyenlerini yetiştirmek üzere doktora programına hazırlık çalışmalarını da kapsamaktadır.

Kazanılan Derece

Tezsiz yüksek lisans programını başarı ile tamamlayan öğrenciler uzman eczacı unvanı kazanır.

Kabul ve Kayıt Koşulları

Eczacılık fakültesi mezunu olmak, Bilimsel Değerlendirme ve mülakatta başarılı olmak

Önceki Öğrenmenin (formal, in-formal, non-formal) Tanınması Hakkında Kurallar

Marmara Üniversitesi Lisansüstü eğitim-öğretim yönetmeliğine göre formal öğrenme uygulanmaktadır. Programa başka bir üniversitenin klinik eczacılık yüksek lisans programında kayıtlı öğrenciler yatay geçiş başvurusunda bulunabilirler. Öğrencinin bir başka üniversitenin lisansüstü programına kayıtlı iken aldığı derslerin, sonradan Üniversitede bir lisansüstü programa kayıt olması durumunda hangilerinin asgari ders yükünden sayılacağı, danışman ve ilgili Anabilim Dalı Kurulu önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulu onayı ile belirlenir.

Yeterlilik Koşulları ve Kuralları

Marmara Üniversitesi Lisansüstü eğitim-öğretim yönetmeliğine göre formal öğrenme uygulanmaktadır. Programa başka bir üniversitenin klinik eczacılık yüksek lisans programında kayıtlı öğrenciler yatay geçiş başvurusunda bulunabilirler. Öğrencinin bir başka üniversitenin lisansüstü programına kayıtlı iken aldığı derslerin, sonradan Üniversitede bir lisansüstü programa kayıt olması durumunda hangilerinin asgari ders yükünden sayılacağı, danışman ve ilgili Anabilim Dalı Kurulu önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulu onayı ile belirlenir.

Program Profili

Bu program, kayıtlı olan öğrencilere, klinik eczacılık ve farmasötik bakım ile ilgili temel kavramları, araştırma alanlarını, araştırma tekniklerini ve güncel eğitim öğretim uygulamalarını tanıtmak, öğrencilerin klinik eczacılık alanında araştırmacı olarak kendi gelişimlerine katkı sağlayacak bir araştırma projesi yürütmelerine olanak sağlamak, yeni uzmanların yetiştirilmesine katkıda bulunmak ve klinik eczacılık alanında doktora düzeyinde eğitim almaya hazırlamak üzere yapılandırılmıştır.

Mezunların İstihdam Profilleri (örneklerle)

T.C. Sağlık Bakanlığı’na bağlı hastanelerde klinik eczacı kadrosunda, serbest eczanede, hastane eczanesinde, onkoloji ünitelerinde, Ulusal ve Uluslararası yüksek öğretim kurumlarındaki akademik kadrolarda, ilaç endüstrisinde

Üst Derece Programlarına Geçiş

Yüksek lisans programını başarı ile tamamlayan mezunlar, ALES sınavından geçerli notu almaları, İngilizce dil yetkinliğini sağlamaları koşuluyla gerek kendi alanlarında gerekse çok disiplinli alanlarında doktora programlarına başvurabilir ve mülakat sınavında başarılı olmaları halinde kabul edilirler.

Sınavlar, Ölçme ve Değerlendirme

Genel olarak yıl içi değerlendirmelerinin (Vize, ödev, hastane uygulamaları, olgu sunumları, vb.) %40’ı, yıl sonu değerlendirmelerinin (final, ödev, proje vb.) %60’ı, hazırlanacak yüksek lisans tezinin akademik jüri tarafından başarılı bulunması

Mezuniyet Koşulları

Program boyunca 21 krediden az olmamak kaydıyla alınan dersleri ve hastane uygulamalarını başarıyla tamamlamak, hazırlanan yüksek lisans tezini akademik jüri önünde başarı ile tamamlamak en az 2.5 not ortalamasını sağlamak

Çalışma Şekli (Tam Zamanlı, e-öğrenme )

Tam Zamanlı, e-öğrenme

Adres ve İletişim Bilgileri (Program Başkanı, AKTS/DS Koordinatörü)

Prof. Dr. Mesut Sancar, M.Ü. Eczacılık Fakültesi Klinik Eczacılık Bilim Dalı, Başıbüyük /Maltepe, İstanbul. mesut.sancar@marmara.edu.tr

Bölüm Olanakları

derslik, kütüphane

Program Çıktıları

Bilgi

Kuramsal, Olgusal

- Probleme dayalı eğitim becerisi kazanır ve olgu sunumu yapar.

Beceriler

Bilişsel, Uygulamalı

- Klinik eczacılık felsefesinin yüklediği sorumlulukları yerine getirebilecek uzmanlık kazanır.

- Geleneksel eczacılık görevlerinin yanı sıra serbest eczane ve hastane eczanesinde akılcı ilaç kullanımı ilkeleri doğrultusunda farmasötik bakım gibi hasta odaklı hizmetler verir.

- Hastane ortamında hekim ve diğer sağlık personeliyle vizitlere katılarak tedaviye katkıda bulunur.

- İlaç kaynaklı sorunları tespit eder, çözüm üretir.

Yetkinlikler

Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

- Temel ve klinik farmakokinetik ve biyofarmasi bilgilerini kullanarak böbrek ve karaciğer yetmezliğinde doz ayarlaması yapar.

Öğrenme Yetkinliği

- İleri araştırma tekniklerini kullanır, biyomedikal literatürde arama yapar, elde edilen veriyi uygunluk açısından analiz eder ve kullanır.

- Klinik biyokimya ve klinik farmakokinetik bilgilerini kullanarak hasta tedavisinin izleminde rol alır.

İletişim ve Sosyal Yetkinlik

Alana Özgü Yetkinlik

- Sağlık personeline ve hastalara ilaç danışmanlığı yapar.

- Hasta sorunlarına sistematik olarak yaklaşır, çözüm üretir.

- Akut ve kronik hastalıkların farmakoterapisinde bir klinik eczacılık uzmanı olarak etkin rol alır.

- Hastalık durumları, ilaçlar ve benzeri konularda danışmanlık sağlayarak halk sağlığının idamesine katkıda bulunur.

  • Klinik eczacılık felsefesinin yüklediği sorumlulukları yerine getirebilecek uzmanlık kazanır.
  • Geleneksel eczacılık görevlerinin yanı sıra serbest eczane ve hastane eczanesinde akılcı ilaç kullanımı ilkeleri doğrultusunda farmasötik bakım gibi hasta odaklı hizmetler verir.
  • İleri araştırma tekniklerini kullanır, biyomedikal literatürde arama yapar, elde edilen veriyi uygunluk açısından analiz eder ve kullanır.
  • Sağlık personeline ve hastalara ilaç danışmanlığı yapar.
  • Hasta sorunlarına sistematik olarak yaklaşır, çözüm üretir.
  • Hastane ortamında hekim ve diğer sağlık personeliyle vizitlere katılarak tedaviye katkıda bulunur.
  • İlaç kaynaklı sorunları tespit eder, çözüm üretir.
  • Probleme dayalı eğitim becerisi kazanır ve olgu sunumu yapar.
  • Akut ve kronik hastalıkların farmakoterapisinde bir klinik eczacılık uzmanı olarak etkin rol alır.
  • Hastalık durumları, ilaçlar ve benzeri konularda danışmanlık sağlayarak halk sağlığının idamesine katkıda bulunur.
  • Klinik biyokimya ve klinik farmakokinetik bilgilerini kullanarak hasta tedavisinin izleminde rol alır.
  • Temel ve klinik farmakokinetik ve biyofarmasi bilgilerini kullanarak böbrek ve karaciğer yetmezliğinde doz ayarlaması yapar.
ULUSAL DÜZEY YETERLİLİKLERİ
7. DÜZEY (YÜKSEK LİSANS)
ULUSAL ALAN YETERLİLİKLERİ
(72-Sağlık)
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
Bilgi

Kuramsal, Olgusal

- Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme.

- Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme.

- Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak sağlık alanında uzmanlık düzeyinde güncel bilgilere sahiptir, bunları geliştirir ve derinleştirir.

- Sağlık alanında ilişkili olduğu disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar.

- Sağlık alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletler hakkında bilgi sahibidir.

- Sağlık alanına yönelik yapılan çalışmalarda sürekli olarak kullanılan bir araç olarak istatistiksel yöntemler hakkında bilgi sahibidir.

- Probleme dayalı eğitim becerisi kazanır ve olgu sunumu yapar.

Beceriler

Bilişsel, Uygulamalı

- Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme.

- Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme

- Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme.

- Alanı ile ilgili edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme, geliştirebilme ve derinleştirebilme becerisine sahiptir.

- Sağlık alanında sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yeni bilgiler oluşturmak için yorumlar, değişik araştırma yöntemleri kullanarak analiz ve sentez eder ve çözüm önerileri getirir.

- Yaptığı / katıldığı araştırmanın raporunu yazar ve ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar ya da bilimsel bir toplantıda sunar.

- Sağlık alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçları ile alana özgü olan cihaz ve aletleri ileri düzeyde kullanarak gerekli incelemeyi yapar, problemleri ve sorunları çözümler.

- Alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.

- Alanı ile ilgili araştırma yaparken doğru istatistiksel yöntemleri seçme, hesaplama ve yorumlayabilme becerisine sahiptir.

- Klinik eczacılık felsefesinin yüklediği sorumlulukları yerine getirebilecek uzmanlık kazanır.

- Geleneksel eczacılık görevlerinin yanı sıra serbest eczane ve hastane eczanesinde akılcı ilaç kullanımı ilkeleri doğrultusunda farmasötik bakım gibi hasta odaklı hizmetler verir.

- Hastane ortamında hekim ve diğer sağlık personeliyle vizitlere katılarak tedaviye katkıda bulunur.

- İlaç kaynaklı sorunları tespit eder, çözüm üretir.

Yetkinlikler

Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

- Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.

- Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme.

- Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme.

- Sağlık alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren konularda kurgular, çözüm önerileri getirir, sorunları çözer, elde edilen sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular.

- Sağlık alanı ile ilgili konularda öngörülmeyen karmaşık durumlarla karşılaşması halinde çözüm önerileri geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir.

- Sağlık alanı ile ilgili çalışmaları bağımsız ve/veya ekip olarak yürütür.

- Bilimsel bir makaleyi okuyup değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar.

- Temel ve klinik farmakokinetik ve biyofarmasi bilgilerini kullanarak böbrek ve karaciğer yetmezliğinde doz ayarlaması yapar.

Öğrenme Yetkinliği

- Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme.

- Sağlık alanı ile ilgili bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir.

- Bilimsel bir makaleyi okuyup değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar.

- Kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar.

- Sağlık alanı ile ilgili mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirdiği çalışmalarda uygular.

- İleri araştırma tekniklerini kullanır, biyomedikal literatürde arama yapar, elde edilen veriyi uygunluk açısından analiz eder ve kullanır.

- Klinik biyokimya ve klinik farmakokinetik bilgilerini kullanarak hasta tedavisinin izleminde rol alır.

İletişim ve Sosyal Yetkinlik

- Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme.

- Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemeyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme.

- Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi'nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilme.

- Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme.

- Sağlık alanındaki bilgilerini, güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını aynı alandaki veya dışındaki gruplarla yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde tartışır ve paylaşır.

- Mesleki ve profesyonel ortamdaki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler ve bunları geliştirmek üzere gereğini yapar.

- Bir yabancı dili en az Avrupa dili portföyü B2 genel düzeyde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.

- Sağlık alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve iletişim teknolojileri hakkında bilgi sahibidir ve bunları ileri düzeyde kullanır.

Alana Özgü Yetkinlik

- Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme.

- Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme.

- Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme.

- Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji ve politika geliştirir ve uygulama planlarını yorumlar ve elde edilen sonuçları bilimsel ve etik çerçevede değerlendirir.

- Sağlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir ve bu değerleri öğretir.

- Sağlık alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygular.

- Sağlık alanındaki güncel gelişmeleri toplumun temel birimi olan çocuk ve aileyi de kapsayacak şekilde ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir.

- Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.

- Sağlığın daha ileri götürülmesine ilişkin ulusal ve uluslararası sağlık politikası çalışmalarına katkıda bulunur.

- Diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilme deneyimine sahiptir.

- Sağlık personeline ve hastalara ilaç danışmanlığı yapar.

- Hasta sorunlarına sistematik olarak yaklaşır, çözüm üretir.

- Akut ve kronik hastalıkların farmakoterapisinde bir klinik eczacılık uzmanı olarak etkin rol alır.

- Hastalık durumları, ilaçlar ve benzeri konularda danışmanlık sağlayarak halk sağlığının idamesine katkıda bulunur.

Müfredat

Müfredat