Marmara Üniversitesi

Programlar Hakkında Bilgi

Doktora - Sağlık Bilimleri Enstitüsü - Tıbbi Genetik

Program Tanımları

Kuruluş

Bu programın öncelikli hedefi; tıbbi genetik alanını klinik ve laboratuvar rutininde kullanan, araştırma yapan, klinik ve laboratuvar bulgularını birlikte değerlendirerek tanı koyan ve uygun genetik danışmayı veren bilim insanlarının bu programda yer alarak geleceğin akademisyenlerinin yetiştirilmesidir. Bu hedef doğrultusunda; Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü’nde Tıbbi Genetik Doktora Programı açarak, bu programın gerek Türkiye’de, gerekse dünya’da saygın hale getirilmesi; Marmara Üniversitesi’nde, özellikle Tıp Fakültesi içinde, Diş Hekimliği, Eczacılık, Mühendislik (Biyokimya, Biyomühendislik, Bilg-isayar) ve Fen Edebiyat (Biyoloji ve Kimya) fakülteleriyle disiplinler arası çalışmaların sağlanması ve bu bölümlere tıbbi genetik alanında destek olunması; dünya’nın en gözde mesleği olan bu bölümde, yetişmesi için büyük harcamaların yapıldığı araştırmacıların benzer standartlarda ülkemizde kendi akademisyenlerimiz tarafından yetiştirilmesi; ileri düzey araştırma laboratuvarlarının kurulması ve aynı zamanda dünya standartlarında (Harvard ve MIT gibi) öğrenciler mezun edilmesi amaçlanmıştır. Bu program ile hem Enstitünün hem de Tıbbi Genetik programının uluslararası platformda tanınması ve konusunda uzmanlaşmış bir çok merkezle bilimsel işbirliğinin sağlanması, tanısal klinik genetik laboratuvarlarında görev alabilecek donanıma ve genetik hastalık vizyonuna sahip öğrenciler yetiştirilmesi hedeflenmektedir. Doktora programımızı tamamlayan öğrencilerin sürekli gelişmekte olan genetik hastalıkların ileri tanısında ve tedavi yöntemlerinde gelişmiş biyomedikal çözümleri ve yeni buluşları gündeme getirebilmesi amaçlanmaktadır.

Kazanılan Derece

Programı tamamlayan öğrencilerimiz Tıbbi Genetik alanında araştırma, Ar-Ge ve rutin çalışmaların bir parçası olacak yeterlilikte olacaklardır.

Kabul ve Kayıt Koşulları

Programa giriş şartları ve öğrenci kontenjanları Marmara Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği’ne göre Sağlık Bilimleri Enstitüsü Yönetim Kurulu kararı ve senatonun onayı ile belirlenir.

Önceki Öğrenmenin (formal, in-formal, non-formal) Tanınması Hakkında Kurallar

Moleküler Biyoloji ve Genetik Tıbbi Genetik Tıbbi Biyoloji Fen-Edebiyat (Biyoloji ve Kimya) Mühendislik (Genetik, Biyomühendislik, Bilgisayar) gibi fakültelerin ilgili bölümleri ile ilgili yüksek lisans programlarını tamamlamış olmak.

Yeterlilik Koşulları ve Kuralları

YDS veya üniversite bünyesinde yapılan İngilizce sınavında Sağlık Bilimleri Enstitüsü kriterlerine göre başarılı olmaları gerekmektedir. Doktora programına, Yüksek Lisans derecesine sahip olan ve yabancı dil koşulunu yerine getiren ve mülakat sınavı sonucunda güz ve bahar yarıyıllarında öğrenci kabul edilir. Adayların Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından merkezi olarak yapılan ALES’den sayısal puan türünde en az 60 standart puan veya Graduate Record Examination (GRE) veya Graduate Management Admission Test (GMAT) sınavından 60 ALES puanına eş değer bir puana sahip olmaları gerekir. Yurt dışından alınmış lisans diplomalarının denkliğinin Yüksek öğretim Kurulunca (YÖK) onaylanması gerekir. Üniversiteler arası Kurulca geçerli sayılan İngilizce dilinde yapılan bu sınavda bir adayın başarılı olabilmesi için 100 üzerinden en az 55 puan alması gerekir. Ancak, YÖKDİL sınavından en az 55 puan veya Üniversiteler arası Kurulca Kabul edilen bir sınavdan bu puana eş değer bir puan almış olan adaylar ile lisans öğren-imlerini bu yabancı dillerin birinde yapılan bir öğrenim programında tamamladıklarını belgeleyenler, yabancıdil sınavından muaf tutulurlar. Bir adayın bilimsel başarı düzeyi notu; ALES puanının %50’si, lisans/yükseklisans kademesi not ortalamasının %20’i, mesleki bilgi değerlendirme sınavının %15'i ve mülakat sınavının %15’inin toplamıdır. Adayların başarı notunun en az 70 olması gerekir.

Program Profili

Önerilen program; İnsan Genetiği, Moleküler Genetik, Moleküler Sitogenetik, Sitogenetik, Kanser Genetiği, Gelişimsel Genetik, Klinik Genetik, Genetik Danışmanlık, İmmunogenetik, Farmakogenetik, Biyoinformatik alanlarını kapsamaktadır.

Mezunların İstihdam Profilleri (örneklerle)

Programımız yeni açılan bir program olduğundan henüz mezun vermemiştir.

Üst Derece Programlarına Geçiş

Doktora sonrası akademi ve endüstride birçok iş olanağı mevcuttur.

Sınavlar, Ölçme ve Değerlendirme

Sınavlar her ders döneminde ara dönem ve final olmak üzere alınan dersler için uygulanmaktadır.

Mezuniyet Koşulları

Doktora Programının süresi sekiz yarıyıl, azami olarak on iki yarıyıldır. Program; toplam 21 krediden az olmamak koşuluyla 8 adet ders, 1 adet seçimlik havuz dersi, yeterlik sınavı, tez önerisi ve tez çalışmasından oluşur. Programın toplam AKTS kredisi 240'dır. Öğrencinin kayıtlandığı bir dersin sınavına girebilmesi çin o derse en az %70 oranında, uygulamalara ise en az % 80 oranında devam etmesi gerekir. Öğrencinin ilgili dersten başarılı sayılabilmesi için bu notun en az 100 üzerinden 75 olması gerekir. Derslerini başarı ile tamamlayan öğrenci, yeterlik sınavına alınır. Bu sınavdan da başarılı ol-ması halinde tez önerisini jüri önünde sunar. Altı aylık sürelerle tezindeki ilerlemesini ve sonuçları tez izleme komisyonuna sözlü olarak sunar. Seminer ve tez çalışması yerel kredi sistemine dahil olup başarılı veya başarısız olarak değerlendirilir. Öğrenci, tezi ile ilgili elde ettiği sonuçları, ilgili enstitünün tez yazım kurallarına uygun biçimde yazmak ve tezini jüri önünde sözlü olarak savunmak zorundadır. Tez sınavının tamamlanmasından sonra jüri tez hakkında salt çoğunlukla kabul, red veya düzeltme kararı verir. Tezi hakkında düzeltme kararı verilen öğrenci en geç altı ay içinde gereğini yaparak tezini aynı jüri önünde tekrar savunur. Doktora programından mezun olabilmek için SCI veya SCI-Expanded kapsamındaki dergilerde kabul edilmiş / yayınlanmış bir adet tezden üretilmiş yayın ve ulusal/uluslararası kongrelerde sözlü sunum yapmış olmak şartı aranmaktadır.

Çalışma Şekli (Tam Zamanlı, e-öğrenme )

Çalışma şekli tam zamanlıdır.

Adres ve İletişim Bilgileri (Program Başkanı, AKTS/DS Koordinatörü)