Marmara Üniversitesi
Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi

Programlar Hakkında Bilgi

Lisans - Spor Bilimleri Fakültesi - Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği

Program Tanımları

Kuruluş

1967-1968 öğretim yılında İstanbul Eğitim Enstitüsünde çatısı altında kurulan Spor Bilimleri Fakültesine bağlı Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bölümü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı günümüzde 4 yıllık örgün eğitim vermektedir. Beden Eğitimi ve Spor ABD temel hedefi ülkemiz okulöncesi, ilkokul, ortaokul ve lise okullarına nitelikli Beden Eğitimi ve Spor Öğretmeni yetiştirmektir. Programda alan dersleri, alan eğitim dersleri, öğretmenlik meslek bilgisi ve genel kültür dersleri okutulmaktadır. Anabilim Dalında ayrıca tezli yüksek lisans programı yürütülmektedir.

Kazanılan Derece

Programı tüm gereksinimlerini yerine getirerek başarı ile tamamlayan mezunlar "Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği alanında Lisans Diploması" derecesi alırlar.

Kabul ve Kayıt Koşulları

Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği bölümümüze Yükseköğretime Geçiş Seçme Puanı ve en az iki spor dalından iki aşamalı Özel Yetenek Sınavı ile öğrenci kabul edilmektedir. Adayların Bölümümüz için Yüksekokulumuzca o yıl ilan edilen YGS taban puanının üstünde puan almaları ve seçtikleri alan gereği, bir spor dalında çok iyi olmalarının yanında, birden fazla spor dalında yeterli olmaları beklenir.

Önceki Öğrenmenin (formal, in-formal, non-formal) Tanınması Hakkında Kurallar

Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği programına kayıt yaptırmaya hak kazanan öğrenciler lise eğitimini tamamlamış veya yurtdışında eşdeğer bir eğitim almış ve yatay geçiş için Marmara Üniversitesi Lisans Yönetmeliğinde belirtilen koşulları yerine getirmekle yükümlüdür.

Yeterlilik Koşulları ve Kuralları

Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Lisans derecesini elde etmek için 240 AKTS’yi tamamlamış ve dörtlük sisteme göre en az 2,00 genel akademik ortalama elde etmiş olmak mezuniyet için yeterlilik koşuludur.

Program Profili

Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliğinin temel hedefi ülkemiz okul öncesi, ilkokul, ortaokul ve lise okullarına nitelikli Beden Eğitimi ve Spor öğretmeni yetiştirmektir. Bu amaçla öğretmen adayları; genel kültür, kuramsal ve uygulamalı alan bilgisi ve öğretmenlik meslek bilgisine yönelik birçok ders alırlar. Öğretmenlik programı kapsamında aldıkları derslerden edindikleri bilgi, beceri ve tutumları uygulamaya aktarmak ve kullanmak için okul öncesi, ilkokul, ortaokul ve liselerde gözlem yaparlar ve derslere katılırlar ve öğrenimlerinin son döneminde öğretmenlik uygulaması yaparlar. Öğretmen adayları öğrenim gördükleri dört yılın sonunda; ders planı yapma, öğretme-öğrenme sürecini gerçekleştirme, ölçme ve değerlendirme, öğrenciyi tanıma, işbirliği yapma, mesleki gelişim, sınıf yönetimi ve liderlik, iletişim, teknoloji kullanımı, alan içeriği ile yaşam boyu hareket ve spor kültür kazanma konularında uzmanlaşırlar.

Mezunların İstihdam Profilleri (örneklerle)

MEB Talim Terbiye Kurulu Başkanlığının 07.07.2009 tarih ve 80 sayılı kararı doğrultusunda mezunlarımız ilk ve orta öğretim kurumlarında aylık karşılığı beden eğitimi öğretmeni olarak görev almaktadırlar. Bunun yanında beden eğitimi ve spor becerileri, kültürü ve performansını ilgilendiren tüm alanlarda yetkili olarak iş alabilirler.

Üst Derece Programlarına Geçiş

Yüksek Lisans Programlarına başvuracak adayların 4 yıllık lisans programından mezun olmaları ve lisans diplomalarını belgelemeleri gerekmektedir. Koşullu ön kabul için, lisans öğrenimlerinin son yarıyılında öğrenci olmaları gerekir. (Kesin kayıt tarihinden önce mezun olamayan öğrenciler, mezuniyet belgelerini ibraz edemeyecekleri için asil olarak kazanmış olsalar dahi kesin kayıtları yapılmayacaktır.) Adayların, Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından merkezi olarak yapılan Akademik Personel ve Lisansüstü Eğitim Giriş Sınavı (ALES) Eşit Ağırlık puanı en az 60 veya Üniversitelerarası Kurul tarafından ALES’e eşdeğeri kabul edilen (GRE 635, GMAT 466) ve Yükseköğretim Kurulunca ilan edilen bir sınava girmeleri ve azami almaları gereken eşdeğer puanları gösteren belgeyi ibraz etmeleri durumunda kayıt yaptırabilirler. En az 4 yıllık lisans eğitimi almış ancak Spor Bilimleri alanından gelmeyen öğrencilere “Bilimsel Hazırlık Programı” uygulanmaktadır. Spor Bilimleri Eğitimi almayan öğrenciler fark dersleri okuyacaklardır.

Sınavlar, Ölçme ve Değerlendirme

Bir ders için yarıyıl içi değerlendirme araçları ara sınav, ödev, proje, laboratuvar, uygulama ve diğer çalışmalardan oluşur. En az bir ara sınav yapılması zorunludur. Her bir yarıyıl içi değerlendirme aracı 100 puan üzerinden notlandırılır ve ağırlığı %40'dır. Harfli başarı notu verme işlemi, yarıyıl/yıl sonu sınavı dâhil tüm değerlendirme araçları notlandırıldıktan sonra gerçekleştirilir. Yarıyıl sonu sınavı 100 puan üzerinden notlandırılır. Yarıyıl sonu sınavı notunun başarı notuna katkısı %60'dır. Bütünleme sınavı uygulaması yoktur. Yarıyıl sonu sınavına girmeyen öğrenciler ilgili dersten başarısız sayılırlar. Yarıyıl sonu sınavına mazereti sebebiyle giremeyip mazereti Birim Kurulunca kabul edilen öğrenciler Birimin belirlediği tarihte mazeret sınavına girerler.

Mezuniyet Koşulları

Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Lisans derecesini elde etmek için 240 AKTS’yi tamamlamış ve dörtlük sisteme göre en az 2,00 genel akademik ortalama elde etmiş olmak mezuniyet için yeterlilik koşuludur.

Çalışma Şekli (Tam Zamanlı, e-öğrenme )

Tam zamanlı örgün eğitim uygulanmakta olup Türk Dili, Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi ve İngilizce dersleri uzaktan eğitim ile verilmektedir.

Adres ve İletişim Bilgileri (Program Başkanı, AKTS/DS Koordinatörü)

Göksu Mah. Cuma Yolu Cad. No:1 Marmara Üniversitesi Anadoluhisarı Yerleşkesi Spor Bilimleri Fakültesi PK. 34815 - Beykoz / İstanbul Program Başkanı - Prof. Dr. Cengiz Karagözoğlu - cengizk@marmara.edu.tr AKTS Koordinatörü - Prof. Dr. Fatih Dervent - fatih.dervent@marmara.edu.tr

Bölüm Olanakları

Spor Bilimleri Fakültesine çatısı altında Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bölümünde 12 adet lisans ve yüksek lisans dersliği bulunmaktadır. 75 ve 300 kişi kapasiteli konferans salonları özel bilişim, ses ve görüntü aktarma sistemleri ile akıllı tahta donanımları sayesinde birçok uluslararası konferans, sempozyum ve kongreye evsahipliği yapmaktadır. Marmara Üniversitesi Merkez kütüphaneye bağlı olarak hizmet veren Spor Bilimleri Fakültesi Kütüphanesi 3917 adet yerli ve yabancı basılı kitaba sahiptir. Basılı yayınların dışında, SBF Kütüphanesi spor ve spor hekimliği dergilerine yönelik en kapsamlı tam metin kaynağı olarak kabul edilen SPORTDiscus with Full Text isimli veri kaynağına üyedir. Kütüphanemize üye olan öğrencilerimiz DeepKnowledge™ online e-kütüphane portalıyla kütüphane elektronik kaynaklarına, e-posta adresi ve şifreleriyle uzaktan erişim sağlayabilirler. Bunların yanında Spor Bilimleri Fakültesine bağlı Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bölümünün sahip olduğu spor tesisleri şu şekilde sıralanabilir: Atletizm sahası (tartan zeminli), 2500 kişilik kapalı tribünlü futbol sahası, tribünsüz futbol sahası, cimnastik salonu (tribünlü), tırmanma duvarları (2 adet-açık ve kapalı), yüzme havuzu (yarı Olimpik), oyun sporları salonu (basketbol, voleybol, hentbol, futsal, badminton, korfbol, hürtop vb. eğitimi ve uygulamaları için uygun kapalı salon), güreş salonu, judo salonu, karate salonu, taekwondo salonu, atıcılık poligonu (bilgisayar düzenekli), golf eğitimi salonu, masa tenisi alanı, kapalı tenis eğitim salonu, açık tenis kortu, halk oyunları salonu, fitness merkezi, su sporları merkezi (kano-kürek sporları için uygulamalı eğitimler kayıkhane, yüzme havuzu, Göksu deresi ve İstanbul Boğazında gerçekleştirilmektedir; Merkeze ait birçok Kano-Kürek teknesi ve bir adet motorlu takip ve eğitim teknesi mevcuttur), plaj voleybolu sahası.

Program Çıktıları

Bilgi

Kuramsal, Olgusal

- Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği alanıyla ilgili kavram, ilkeler ve diğer kuramsal bilgilere sahiptir.

- Okulöncesi, ilkokul, ortaokul ve lise ders programlarının kazanımlarına, bu kazanımlara ilişkin içeriklere, öğretim süreçlerine, öğretim model, yöntem ve tekniklerine, ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.

- Okulöncesi, ilkokul, ortaokul ve lise öğrencilerinin gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerinin bilgisine sahiptir.

- Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği alanına ilişkin bilimsel bilgi ve raporlara ulaşma, süreli yayınları ve güncel çalışmaları izleme, yorumlama, değerlendirme ve uygulama bilgisine sahiptir.

- Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği alnının ulusal ve uluslararası farklı kültürlerdeki durumu ve mevcut statüsü bilgisine sahiptir.

Beceriler

Bilişsel, Uygulamalı

- Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği alanıyla ilgili kavram, ilke vb. kuramsal bilgileri uygulama ortamlarına transfer eder, yerinde ve etkili şekilde kullanır.

- Okul ve sınıf süreçlerinde karşılaştığı problem durumlarını bilimsel araştırma konusu yapar, tanımlar, uygun araştırma modeli, yöntemi ve tekniği ile veri toplar, analiz eder, yorumlar, çözüm önerileri geliştirir.

- Temel hareket becerileri, özelleşmiş hareket becerileri, spor becerileri, etkin katılım ve sağlıklı yaşamla ilgili bilgi beceri ve tutumlara sahiptir.

Yetkinlikler

Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

- Toplumun ve okulun sürekli iyileştirilmesi amacıyla kalite yönetimi süreçlerinde yer alır, liderlik eder veya takım üyesi olarak sorumluluklarını etkin bir şekilde yerine getirir.

Öğrenme Yetkinliği

- Hizmet içi eğitim etkinliklerine ek olarak ulusal ve uluslararası düzeyde meslek örgütleri, üniversiteler ve diğer okulların da programlarına ve etkinliklerine katılarak mesleki gelişimin sürekliliğini sağlar, alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.

- Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. En az bir yabancı dili alanındaki bilgileri izleyebilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde bilir.

İletişim ve Sosyal Yetkinlik

- Okulların içinde bulunduğu farklı sosyo-kültürel çevrelerde bir öğretmen olarak kabul görür ve örnek olur, kültürün ve sosyal yaşamın gelişmesi amacıyla çevreye yönelik toplumsal sorumluluk projeleri ve etkinlikleri planlar ve uygular.

- Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet ve kültürel değerlerin korunması bilincine sahip olur ve alanıyla ilgili bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır.

Alana Özgü Yetkinlik

- deneme

  • Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği alanıyla ilgili kavram, ilkeler ve diğer kuramsal bilgilere sahiptir.
  • Okulöncesi, ilkokul, ortaokul ve lise ders programlarının kazanımlarına, bu kazanımlara ilişkin içeriklere, öğretim süreçlerine, öğretim model, yöntem ve tekniklerine, ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
  • Okulöncesi, ilkokul, ortaokul ve lise öğrencilerinin gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerinin bilgisine sahiptir.
  • Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği alanına ilişkin bilimsel bilgi ve raporlara ulaşma, süreli yayınları ve güncel çalışmaları izleme, yorumlama, değerlendirme ve uygulama bilgisine sahiptir.
  • Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği alnının ulusal ve uluslararası farklı kültürlerdeki durumu ve mevcut statüsü bilgisine sahiptir.
  • Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği alanıyla ilgili kavram, ilke vb. kuramsal bilgileri uygulama ortamlarına transfer eder, yerinde ve etkili şekilde kullanır.
  • Okul ve sınıf süreçlerinde karşılaştığı problem durumlarını bilimsel araştırma konusu yapar, tanımlar, uygun araştırma modeli, yöntemi ve tekniği ile veri toplar, analiz eder, yorumlar, çözüm önerileri geliştirir.
  • Temel hareket becerileri, özelleşmiş hareket becerileri, spor becerileri, etkin katılım ve sağlıklı yaşamla ilgili bilgi beceri ve tutumlara sahiptir.
  • Toplumun ve okulun sürekli iyileştirilmesi amacıyla kalite yönetimi süreçlerinde yer alır, liderlik eder veya takım üyesi olarak sorumluluklarını etkin bir şekilde yerine getirir.
  • Hizmet içi eğitim etkinliklerine ek olarak ulusal ve uluslararası düzeyde meslek örgütleri, üniversiteler ve diğer okulların da programlarına ve etkinliklerine katılarak mesleki gelişimin sürekliliğini sağlar, alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
  • Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. En az bir yabancı dili alanındaki bilgileri izleyebilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde bilir.
  • Okulların içinde bulunduğu farklı sosyo-kültürel çevrelerde bir öğretmen olarak kabul görür ve örnek olur, kültürün ve sosyal yaşamın gelişmesi amacıyla çevreye yönelik toplumsal sorumluluk projeleri ve etkinlikleri planlar ve uygular.
  • Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet ve kültürel değerlerin korunması bilincine sahip olur ve alanıyla ilgili bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır.
  • deneme
ULUSAL DÜZEY YETERLİLİKLERİ
6. DÜZEY (LİSANS)
ULUSAL ALAN YETERLİLİKLERİ
(14-Öğretmen Yetiştirme ve Eğitim Bilimleri)
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
Bilgi

Kuramsal, Olgusal

- Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.

- Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği alanıyla ilgili kavram, ilkeler ve diğer kuramsal bilgilere sahiptir.

- Okulöncesi, ilkokul, ortaokul ve lise ders programlarının kazanımlarına, bu kazanımlara ilişkin içeriklere, öğretim süreçlerine, öğretim model, yöntem ve tekniklerine, ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.

- Okulöncesi, ilkokul, ortaokul ve lise öğrencilerinin gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerinin bilgisine sahiptir.

- Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği alanına ilişkin bilimsel bilgi ve raporlara ulaşma, süreli yayınları ve güncel çalışmaları izleme, yorumlama, değerlendirme ve uygulama bilgisine sahiptir.

- Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği alnının ulusal ve uluslararası farklı kültürlerdeki durumu ve mevcut statüsü bilgisine sahiptir.

Beceriler

Bilişsel, Uygulamalı

- Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme.

- Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.

- Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği alanıyla ilgili kavram, ilke vb. kuramsal bilgileri uygulama ortamlarına transfer eder, yerinde ve etkili şekilde kullanır.

- Okul ve sınıf süreçlerinde karşılaştığı problem durumlarını bilimsel araştırma konusu yapar, tanımlar, uygun araştırma modeli, yöntemi ve tekniği ile veri toplar, analiz eder, yorumlar, çözüm önerileri geliştirir.

- Temel hareket becerileri, özelleşmiş hareket becerileri, spor becerileri, etkin katılım ve sağlıklı yaşamla ilgili bilgi beceri ve tutumlara sahiptir.

Yetkinlikler

Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

- Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.

- Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme.

- Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme.

- Toplumun ve okulun sürekli iyileştirilmesi amacıyla kalite yönetimi süreçlerinde yer alır, liderlik eder veya takım üyesi olarak sorumluluklarını etkin bir şekilde yerine getirir.

Öğrenme Yetkinliği

- Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme,

- Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme.

- Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme.

- Hizmet içi eğitim etkinliklerine ek olarak ulusal ve uluslararası düzeyde meslek örgütleri, üniversiteler ve diğer okulların da programlarına ve etkinliklerine katılarak mesleki gelişimin sürekliliğini sağlar, alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.

- Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. En az bir yabancı dili alanındaki bilgileri izleyebilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde bilir.

İletişim ve Sosyal Yetkinlik

- Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme.

- Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme.

- Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme.

- Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme.

- Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.

- Okulların içinde bulunduğu farklı sosyo-kültürel çevrelerde bir öğretmen olarak kabul görür ve örnek olur, kültürün ve sosyal yaşamın gelişmesi amacıyla çevreye yönelik toplumsal sorumluluk projeleri ve etkinlikleri planlar ve uygular.

- Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet ve kültürel değerlerin korunması bilincine sahip olur ve alanıyla ilgili bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır.

Alana Özgü Yetkinlik

- Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme.

- Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.

- deneme

Müfredat

Müfredat